Pages

Thursday 21 March 2013

SENGGUGUT OH SENGGUGUT~BAGAIMANA CARA NAK HILANGKANNYA??


Assalammualaikum,,,,kali ni sy nak citer tentang senggugut pula...tentu semua kaum hawa ada yang pernah dan memang akan mengalami nya ketika period kan??sampai ada yang terguling-guling di lantai menahan sakit.

ada juga kes yang bila tiap kali period mesti ambil MC sebab tidak tahan sakit.sy masih ingat ketika sy di zaman persekolahan sy juga pernah  mengalami sakit perut yang melampau,sampai sekali tu hampir pengsan depan bilik guru!!.ya allah sakitnya memang tapi sakit bersalin lagi kuat tau hihi.orang kata senggugut akan berkurangan bila dah kawin atau ada anak....ada yang betul ada yang salah tapi ini terjadi pada sy setelah berkahwin dan ada anak sakit semasa period memang berkurangan...alhamdulillah..

secara fisikologinya,semasa terjadi haid dinding rahim akan mengeluarkan hormon yang dipanggil prostglandin yang menyebabkan otot rahim menjadi kejang.ramai yang mengalami senggugut yang keterlaluan didapati merembeskan hormon prostagladin secara berlebihan.senggugut sangat kerap terjadi semasa usia remaja dan awal 20-an.ia juga kerap berlaku pada mereka yang baru mengalami haid pertama.

primary dysmenorrhoea ialah senggugut yang sering berlaku pada wanita berusia di antara 20-24 tahun.ia selalunya hilang 1-2 tahun kemudian selepas imbangan hormon menjadi normal.secondary dysmenorrhea adalah keadaan di mana sakit senggugut disebabkan oleh masalah pada organ reproduksi.

bagaimana cara untuk mengurangkan sakit senggugut?
hidup secara sihat dengan membanyakkan senaman dan aktiviti aktif boleh mengurangkan tekanan fizikal seterusnya mengawal sakit senggugut.amalkan tidur yang cukup dan kurangkan tekanan perasaan.

ada yang kata senggugt ini adalah kesan cakaran iblis pada rahim wanita maka amalkanlah surah An-nahli ayat 69 pada madu insha allah akan berkurangan sakitnya...mintalah suami,ibu atau adik yang membacakan ayat ini tidak pun baca dalam hati.


alhamdulillah,jika anda salah sorang yang mengalami masalah ini GLA SHAKLEE dapat memberikan kelegaan ketika period.vitamin B Com pulak dapat membantu memberi perasaan dan mood yang tenang ketika period.jom tengok apa kata testi>>

testimoni 1

testimoni 2
lebih baik kita mencegah dari awal kerana ada yang kata kalau senggugut kuat sukar nak hamil lepas tu kitaran haid jadi tidak teratur.GLA dan vitamin b bukan shj untuk melegakan sakit period shj tetapi banyak lagi faedah dan khasiat nya nak tahu sila CLIK SINI.

anda berminat nak order?? segala konsultasi dan cara makan akan diberi hanya setelah membuat pembelian dengan sy ;).

pm/add fb:ain naina boleh chat terus dengan sy dan dapat harga best.

like page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan harga diskaun ;) jom order hari ini...

emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com

sms/whatsapp:0129773915

*segala testi/penulisan tentang produk yang dikongsi disini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~