Pages

Sunday 6 April 2014

MENGAPA PENGAMBILAN KALSIUM PENTING UNTUK IBU HAMIL DAN MENYUSU???

Assalammualaikum...syukur alhamdulillah....sempat lagi sy berblog walaupun kesibukkan seharian melanda hihihi...sepanjang menguruskan rumahtangga pastinya ada penat lelah,,alhamdulillah ostematrik shaklee banyak membantu,,,,,
malam ni nak cerita pasal kalsium sikit,,,,pastinya bagi anda yang kurang atau memang tak suka langsung susu ni memang kurang kalsium lah anda,,,huhu terutamany bagi ibu-ibu hamil...pengambilan kalsium dalam diet seharian adalah penting....

APABILA bercakap mengenai kepentingan kalsium, kebanyakan daripada kita sering kali merujuk zat itu hanya untuk kanak-kanak sebagai sumber tumbesaran tulang.

Bagi orang tua pula, ia penting bagi mengelakkan pereputan tulang. Jarang sekali orang muda atau yang berada di usia pertengahan mengambil berat mengenai pengambilan kalsium dalam struktur diet harian mereka.

Selain diperlukan golongan dewasa yang aktif, tahukah anda bahawa kalsium adalah zat yang amat penting bagi ibu-ibu hamil? Kekurangan pengambilan kalsium atau kealpaan dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

“Saya terkejut apabila ada doktor yang tidak mempraktikkan pemberian pil kalsium kepada ibu-ibu mengandung ketika membuat pemeriksaan bulanan. Kalsium dilihat sebagai satu zat yang amat penting di samping zat besi, folik, potasium dan lain-lain,” kata pembuka Pakar Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya (PPSDSJ), Dr. Delilah Ahmad.

Beliau yang mahu semua ibu hamil tidak memandang remeh keperluan kalsium juga berharap agar golongan suami turut mengambil peranan mengingatkan pasangannya.

Apabila berjumpa doktor dalam sesi pemeriksaan, pasangan dinasihatkan agar jangan segan untuk meminta pil kalsium di samping mengamalkan diet tinggi zat kalsium.

“Sebanyak 75 peratus ibu-ibu hamil tidak mengambil keperluan kalsium yang mencukupi dan ketidaksedaran ini akan memberi kesan kepada mereka khususnya pada semester ketiga mereka mengandung dan saat-saat melahirkan anak,” kata beliau.

Jelas Delilah, ibu hamil lazimnya memerlukan 1,200 hingga 1,300 miligram kalsium sehari iaitu tambahan 300 hingga 500 miligram zat yang diperlukan orang dewasa.

Kalsium yang diambil itu amat berguna untuk kekuatan tulang khususnya bagi ibu-ibu yang memerlukan zat tersebut bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal.

Selain itu, kalsium juga penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi.

“Banyak penyelidikan dan kajian, atau lebih tepat kira-kira 14 kajian yang disenarai dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika mendapati kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi,” terang Delilah.


PARA ibu yang tidak boleh bertoleransi dengan laktosa disaran mengambil suplemen kalsium sebagai ganti.

Keadaan itu dikatakan berlaku selepas 20 minggu kehamilan bersama dengan masalah lain. Difahamkan juga pra-eklampsia berpotensi membawa maut bagi ibu dan bayi akibat kenaikan tekanan darah tinggi.

Secara amnya, kalsium yang sedia dimiliki ibu akan diserap oleh bayi semasa dia membesar terutamanya dalam proses pembentukan tulang. Kesan paling ketara adalah ibu hamil akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya di akhir tempoh kehamilan.

Kegagalan menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi boleh menyebabkan ibu-ibu itu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda daripada sepatutnya. Mereka juga berisiko tinggi menghidap osteoporosis.



♥♥♥ ADAKAH ANDA SELALU MENGALAMI MASALAH INI ?? ♥♥♥

✔ Selalu sakit gigi?
✔ Selalu sembelit?
✔ Selalu migrain?
✔ Selalu cramp kaki bila tidur malam?
✔ Selalu sakit gigi? Gusi berdarah?
✔ Selalu lenguh2 pinggang?
✔ Selalu stress?
✔ Selalu susah nak tidur?
✔ Selalu senggugut?

Itu antara tanda awal anda kekurangan kalsium dalam diet harian anda. Kalsium sangat penting, terutamanya bagi ibu menyusu, ibu mengandung, ahli sukan dan juga warga emas.....CEPA-CEPAT AmBIL OSTEMATRIK NI ♥♥♥♥

♥♥ MENGAPA OSTEMATRIK KALSIUM TERBAIK YANG TERBAIK HARUS ANDA MILIKI?

 Menguatkan tulang, kuku, gigi dan sistem saraf.

 Ia juga boleh membantu merawat tulang retak, kuku rapuh, eczema, kekejangan dan gusi berdarah. 

 Membantu mengatasi kekejangan dan kebas-kebas. Pengambilan OsteMatrix sebelum tidur dapat membantu mengurangkan kebas-kebas, kejang, sakit sendi dan juga artristis. 

 Mengurangkan stress, di mana OsteMatrix membantu mengimbangi tekanan darah, menenangkan saraf, menggalakkan tidur lena dan membantu mood swing serta sakit kepala. 

 Mengurangkan masalah haid. Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak, ia akan meringankan sakit semasa waktu haid dan membantu pembuangan air kecil. 

 Membantu mengurangkan hiperaktiviti perut dan masalah gastrik. 
Membantu atlet sukan, membekalkan kalsium dan mineral penting dalam tubuh. 
Justeru, pergerakan dan aktiviti lasak dapat dilakukan dengan selesa dan mudah.

Siapa yang perlu mengambil ostematrix shaklee ni?

 ibu mengandung
 ibu menyusukan anak
 masalah sembelit
 orang yang sukar dan tidak suka minum susu
 wanita yang berusia 30 tahun ke atas
 pesakit sakit belakang, tulang reput dan gigi rapuh.
 WARGA tua...ayah ,ibu.....suami..abang pun boleh....
ANDA juga.. meh la try dulu..

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸

***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!

=========================================

testimoni 1


testimoni 2

TESTIMONI LAGI? KLIK SINI

Berminat nak dapatkan ostematrik shaklee yang hebat ni??

pm/add fb sy:Ain naina boleh terus chat dengan sy ;-)

like page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini !!!!

emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com


*segala testimoni/penulisan tentang produk yang di kongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~