Pages

Friday, 29 August 2014

HUKUM WANITA MENYUSUKAN ANAK ANGKAT

Assalamualaikum... syukur alhamdulillah jika kita masih lagi diberi nikmat untuk merasa mengandung dan melahirkan ... tapi bagaimana dengan mereka yang tidak mampu itu? maka janganlah sesekali kita merasa "bermegah"...Allah swt boleh tarik bila-bila masa sahaja nikmat itu... Anak adalah Amanah yang dipinjam kepada kita....

Ok kali ini saya nak share topik yang sedikit hangat dan malah saya lihat menjadi trend para artis ......Jangan hanya tahu ambil anak sahaja tapi tak tahu hukum nya... maka Ilmu harus lagi di pelajari dan di gali,,,,



Pada zaman sekarang, ramai pasangan yang mengambil anak angkat malah trend mengambil anak angkat juga berlaku pada mereka yang masih bujang tak kira lah lelaki atau perempuan. Kat Malaysia, pengambilan anak angkat berjantina lelaki dan perempuan hanya dibolehkan kepada wanita bujang manakala bagi lelaki bujang hanya anak angkat lelaki sahaja dibenarkan.

Bila mengambil anak angkat ni timbul masalah iaitu hubungan antara anak dan ibu bapa angkatnya. Hanya ada satu jalan supaya hubungan antara anak dan ibu bapa angkatnya boleh menjadi mahram. Iaitu dengan cara menyusui anak tersebut dengan susu badan.

 Syarat-syarat penyusuan yang ditetapkan oleh syarak ialah:

~Bilangan penyusuan hendaklah dengan lima kali penyusuan

~Susu yang dihisap mestilah sampai ke perut bayi

~Umur bayi tidak melebihi dua tahun mengikut pengiraan bulan qamariah

Untuk syarat pertama, penyusuan hendaklah lima kali penyusuan yang berasingan. Setiap kali penyusuan mestilah mengenyangkan bayi (maksud untuk syarat kedua iaitu susu yang dihisap sampai ke perut bayi). Cara nak tahu bayi tersebut kenyang biasanya apabila bayi itu kelihatan puas dengan penyusuan atau berhenti dengan sendiri akibat kekenyangan.

 Biasanya apabila bayi sendawa dan tertidur menandakan dia kekenyangan. Tetapi jika bayi berhenti menyusu untuk sendawa mengeluarkan angin kemudian menyambung semula penyusuan itu tidak dikira sebagai dua kali penyusuan kenyang. Sama juga jika menukar payudara ketika penyusuan, ini juga dikira sebagai sekali penyusuan.

Tiada Susu Ibu Untuk Menyusukan Bayi

Pada masa kini ibu bapa angkat sudah ramai yang sedar akan kepentingan menyusukan bayi angkat mereka dengan susu ibu supaya bayi menjadi mahram mereka. Namun timbul masalah apabila si ibu angkat tidak mempunyai susu ibu untuk menyusui bayi.

Firman Allah “Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut dan bertakwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan.”- al-Baqarah:233
“…kemudian jika mereka menyusukan (anak-anak)mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya, dan musyawarahkanlah di antara kamu (segala sesuatu) dengan baik; dan jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya” ( At-Thalaaq : 6 )

 Ibubapa angkat boleh melakukan inisiatif seperti di bawah jika timbul permasalahan ini:

 Jika bayi itu adalah lelaki, si isteri boleh mengupah adik beradik perempuannya menyusukan bayi tersebut.
 Maka bayi itu akan menjadi anak susuan kepada adik perempuan atau kakak si isteri. Semua anak kepada adik beradik si isteri adalah mahramnya. Tetapi tidak menjadi mahram kepada suami dan adik beradiknya. Penjagaan hanya kepada batasan aurat lelaki(bayi itu) dengan lelaki(suaminya) sahaja.

Jika bayi itu adalah perempuan, si isteri boleh mengupah adik beradik perempuan suaminya menyusukan bayi tersebut. Maka bayi tersebut akan menjadi anak susuan kepada adik perempuan suami atau kakak si suami. Semua anak kepada adik beradik si suami adalah mahramnya. Tetapi tidak menjadi mahram kepada si isteri. Penjagaan hanya kepada batasan aurat perempuan(bayi itu) dengan perempuan(si isteri) sahaja.

Oleh yang demikian untuk memudahkan menjaga hubungan kekeluargaan(mahram) ialah dengan bayi lelaki atau perempuan itu disusukan oleh salah seorang dari adik beradik perempuan si isteri dan juga disusukan oleh salah seorang adik beradik perempuan si suami. Maka bayi itu boleh menjadi mahram kepada si isteri dan juga kepada si suami serta adik beradik mereka berdua.

Tujuan Menyusui Anak Angkat

Apabila bayi disusui oleh seorang wanita maka wanita itu akan menjadi mahram bayi tersebut. 

Hubungan anak itu dengan keluarga ibu susuan adalah sebagaimana hadith Nabi saw; 
“Diharamkan kerana penyusuan sama seperti orang-orang yang diharamkan kerana nasab” – HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu ‘Abbas r.a

Ini bermakna anak itu menjadi mahram kepada ahli keluaga si ibu. Suami si ibu adalah bapanya, Ibu suami adalah neneknya, kakak/abang suami si ibu adalah ibu saudaranya/bapa saudaranya. Anak perempuan/anak lelaki suami si ibu adalah saudara perempuannya/saudara lelakinya. Yakni mahram kerana penyusuan.

 Harus dia berduaan dengan mereka jika aman fitnah dan haram ke atasnya mengahwini mereka. Aurat mereka di hadapannya sama seperti aurat mereka di hadapan mahram-mahram yang lain.

Namun tidaklah ia boleh mewarisi harta dari mereka kerana hak perwarisan dalam Islam hanya sabit dengan tiga faktor sahaja iaitu;

 ~Kerana nasab; iaitu hubungan keturunan dan kekeluargaan.


~Kerana perkahwinan; iaitu hubungan antara suami dan isteri.

~Kerana wala'; iaitu hubungan antara hamba dan bekas tuannya.

Suami dan anak kandung ibu susuan tidak boleh manjadi wali kepada anak susuan kerana ia tidak termasuk dalam golongan wali nasab. Anak susuan itu juga tidak boleh dibinkan dengan bapa susuannya.

Hukum Menggunakan Ubat Atau Suntikan Untuk Mengeluarkan Susu Badan

Islam membenarkan wanita yang tidak melahirkan anak tetapi mengambil anak angkat, untuk menyusukan sendiri anak tersebut dengan bantuan rawatan perubatan.

Penegasan ini adalah berdasarkan pandangan Jumhur fuqaha’ yang tidak mensyaratkan seseorang wanita itu mesti hamil terlebih dahulu untuk menyusukan anak sepertimana pandangan Mazhab Hanbali, Syafie dan Hanafi yang menyatakan bahawa seorang perempuan yang hendak menyusukan seorang anak, tidak disyaratkan mempunyai suami yang menyetubuhinya.

Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa menggunakan ubat atau suntikan untuk merangsang pengeluaran susu badan adalah harus dengan syarat:

~Wanita yang telah mencapai umur baligh sama ada telah berkahwin ataupun sebaliknya 

~Ubat atau hormon yang digunakan tersebut tidak mengandungi sebarang unsur-unsur najis atau mudharat. 


Namun, keharusan ini tidak tertakluk bagi seorang lelaki yang berubah menjadi wanita melalui pertukaran jantina.

Info penuh tentang penyusuan anak angkat boleh KLIK SINI.

Berminat nak dapatkan set penyusuan shaklee?
KLIK SINI .

TIPS MENDIDIK ANAK BEBAS LAMPIN

Assalamualaikum... saya pasti ramai ibu-ibu mengalami masalah untuk bagi anak bebas lampin kan? ye termasuk lah anak saya sendiri ainul... dah masuk 2 tahun setengah dah bulan ni... kena praktis lagi ni...... 

Tips Mendidik Anak Untuk Bebas Lampin
-------------------------------------------------------

Lampin adalah keperluan dalam kehidupan bayi sehinggalah usianya menjangkau kanak-kanak. Kebanyakan ibu bapa hari ini memilih menggunakan lampin pakai buang sebagai salah satu cara mudah untuk memastikan bahagian sulit si manja berada dalam keadaan bersih dan kering. Bagaimanapun ia akan menjadi ‘masalah’ apabila ibu bapa tidak tahu cara terbaik untuk menghentikan penggunaan lampin ini pada anak.



‘Bercerai lampin’...Itulah perkataan yang selalu kita gunakan bagi merujuk usaha ibu bapa untuk menghentikan kebergantungan anak terhadap lampin. Ada yang anaknya sudah berusia enam tahun tetapi masih memakai lampin terutamanya pada sebelah malam. Jadi, ramai ibu bapa yang mencari jalan bagaimana untuk melatih si kecil ini agar ‘bercerai lampin’ seawal yang boleh. Namun tidak kurang juga, ada yang cepat berputus asa apabila usahanya itu menemui kegagalan. Apa yang pasti, ini bukanlah satu tugas yang mudah. Masa dan kesabaran sangat diperlukan dalam memastikan usaha tersebut berhasil.

Berikut adalah pendekatan yang boleh digunakan dan dipraktikkan dalam mendidik anak untuk bebas lampin..

✓ Bila masa sesuai untuk bermula? 
Apabila si kecil mula boleh berjalan dan bercakap. Ketika usia 2 tahun ke atas kebiasaannya si kecil sudah mula belajar untuk berdikari. Ketika ini anda sudah boleh melatihnya membuang air kecil dan air besar di bilik air.

✓ Latih si kecil memberi isyarat atau memberitahu anda apabila ingin membuang air kecil atau air besar. Misalnya,'nak shi-shi atau pee' untuk buang air kecil.

✓ Untuk permulaan cuba hentikan pemakaian lampin pakai buang pada 2-3 jam pertama di waktu pagi. Ini dilakukan sama ada anda sendiri atau minta bantuan dari penjaganya.

✓ Bawa si kecil ke bilik air setiap 5-10 minit sekali. Untuk permulaan anda hanya perlu membiasakan dirinya tanpa lampin pakai buang. Jarak masa 5-10 minit penting kerana dalam usia ini biasanya si kecil akan kerap kencing.

✓ Setelah seminggu ke dua minggu,latih untuk masa yang lebih lama daripada biasa. Sentiasa ingatkan atau bertanya sama ada dia ingin ke bilik air atau tidak.

✓ Jangan marah atau kecewa apabila si kecil terkencing tanpa sempat memberitahu anda. Pada peringkat permulaan,ia adalah perkara biasa kerana si kecil belum tahu atau sedar cara mengawal pundi kencingnya. Ia akan menjadi kebiasaan lama-kelamaan.


✓ Apabila mencecah usia 3 tahun ke atas,si kecil biasanya sudah boleh bercakap dengan jelas dan tahu bila masa ingin membuang air kecil. Bagaimanapun anda masih perlu mengingatkannya dari semasa ke semasa. Ini kerana anak kecil mudah terleka terutama apabila sedang bermain.

✓ Menjelang usia 4 tahun,si kecil biasanya sudah tidak mempunyai masalah untuk ke bilik air sendiri. Mereka sudah boleh mengawal pundi kencing. Bagaimanapun ada kanak-kanak pada usia ini masih perlu dipakaikan lampin pakai buang ataupun dialas dengan tikar kalis air ketika tidur malam.

✓ Pada usia 4 tahun ke atas,anda boleh melatih anak supaya ke tandas terlebih dahulu sebelum tidur. Kemudian kejutkan dia dalam tempoh 2 atau 3 jam untuk ke bilik air. Usaha anda pasti tidak akan mengecewakan apabila si kecil sudah boleh bangun sendiri untuk ke bilik air apabila terasa ingin membuang air kecil.

saya masih teringat lagi ada satu ketika saya cuba bagi ainul tidak ber pampes saya dah bgtau kalau nak kencing bgtau mama ye.. dia angguk ..hihihi...apa yang lucu ialah bila dia dah terkencing baru dia bgtau saya yang dia "cing.. mama cing.." huhuhu..

Semoga kita memperoleh manfaat daripada perkongsian ini. 

Insha 'Allah..

Wednesday, 27 August 2014

COQ HEALTH TENAGA TANPA BATASAN

Assalamualaikum.... pernah dengar apa itu penyakit kardiovaskular? kalau belum sila teruskan pembacaan untuk menambah lagi pengetahuan ;-)

Penyakit kardiovaskular merupakan pembunuh nombor satu dikalangan rakyat Malaysia dan dua setengah kali ganda lebih tinggi berbanding kematian berpunca daripada kanser, menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kebangsaan Jantung Malaysia. Manakala,mengikut perangkaan Organisasi Kesihatan Dunia, sejumlah 37 peratus kematian di Malaysia berpunca daripada penyakit kardiovaskular seperti penyakit jantung dan stro. Kebanyakan pakar kesihatan mencadangkan gejala ini boleh dicegah dengan meningkatkan amalan gaya hidup harian seperti diet seimbang, mengambil suplemen berkualiti, senaman secara teratur, tidak merokok dan memastikan berat badan ideal.

Coenzyme Q10(CoQ10) merupakan salah satu daripada suplemen kesihatan yang amat penting untuk kesihatan jantung kita.

Apa itu Koenzim Q10?

CoQ10 merupakan zat makanan larut lemak yang hadir semulajadi dan ditemui di setiap sel tubuh kita untuk berfungsi dengan baik. Namun, ia lebih banyak ditemui di dalam organ-organ yang bekerja lebih keras dan memerlukan tenaga selular yang banyak untuk organ seperti jantung, hati,buah pinggang dan pankreas berfungsi.

Kenapa ia penting untuk tubuh kita?


CoQ10 amat penting bagi jutaan sel tubuh, menghasilkan tenaganya sendiri untuk kekal berfungsi. Untuk menghasilkan tenaga ini, sel-sel tubuh membakar gula dan lemak daripada makanan yang kita makan. Nutrien ini kemudiannya terurai dan ditukarkan kepada tenaga, dan proses tersebut memerlukan kehadiran CoQ10 sebagai pencetus tenaga. Proses penghasilan tenaga ini diulang beribu kali pada setiap saat untuk membolehkan jantung kekal berdegup dan seterusnya membolehkan organ-organ tubuh lain berfungsi bagi membekalkan aliran tenaga yang berterusan. 
Tanpa CoQ10, sel-sel lain tidak dapat menghasilkan tenaga dan organ tubuh lain tidak dapat berfungsi dengan baik bagi menyokong kehidupan.
CoQ10 telah ditunjukkan dapat membantu mengukuhkan otot-otot jantung, menyokong keupayaan mengepam darah dan memperbaiki peredaran darah ke seluruh tubuh. CoQ10 juga menyokong pertalian antara saluran darah yang menyumbang kepada paras tekanan darah sihat/normal.

 Selain itu, CoQ10 juga bertindak sebagai satu antioksidan kuat dan membantu melindungi arteri bagi menangani masalah pengoksidaan lipoproteins berkepekatan rendah (LDL) dan memudahkan pengaliran darah. Ini penting dalam membantu menyokong fungsi saluran darah, termasuk pengaliran darah ke jantung.

Berapakah jumlah pengambilan dietari Coenzyme Q10 yang kita perlukan?


Pengambilan dietari harian membantu memelihara paras CoQ10 dalam tubuh, namun jumlah CoQ10 yang diambil daripada makanan selalunya kurang daripada 10mg sehari. Sila lihat carta di bawah untuk melihat jumlah CoQ10 di dalam makanan yang biasa kita ambil.


Tambahan lagi, keupayaan tubuh dalam menghasilkan CoQ10 menurun berikutan peningkatan usia. Berdasarkan satu kajian penyelidikan, tubuh berupaya menghasilkan CoQ10 pada tahap tertinggi di usia 20 tahun dan menurun pada 20 tahun berikutnya.

 Pada usia 40 tahun, jantung kita hanya berjaya menghasilkan sebanyak 68.2 peratus daripada jumlah penghasilan CoQ10 di dalam tubuh pada usia 20.


Pelbagai faktor lain seperti diet tidak seimbang, pendedahan harian terhadap radikal bebas dan penggunaan sesetengah ubat-ubatan tertentu seperti dadah bagi merendahkan kolestrol boleh mengurangkan tahap CoQ10 di dalam tubuh. Justeru, pengambilan suplemen boleh membantu untuk mengekalkan zat makanan pada tahap selular yang penting didalam tubuh kita ini.

Penyelesaian untuk Anda - CoQHealth™ Plus
CoQHealth™ Plus mengandungi kesemua proprietari semulajadi daripada campuran 28mg CoQ10 dengan Vitamin E dan ekstrak Teh Hijau yang didatangkan di dalam kapsul bioketersediaan dengan sistem penyampaian minyak kacang soya bagi memastikan potensi penguraian maksimum danpenyerapan yang lebih baik.

CoQ10 telah ditunjukkan dapat:

~Menyokong penghasilan tenaga bagi jantung
~Menggalak dan melindungi arteri sihat terhadap pengoksidaan LDL

~Meningkatkan peredaran darah
~Membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 di dalam darah.


Dos pengambilan: Sebiji kapsul sehari selepas makan.

Jauhi daripada kanak-kanak. Bagi perempuan mengandung, menyusui bayi atau mengambil ubat tekanan darah tinggi, sila dapatkan nasihat pakar perubatan atau doktor sebelum menggunakannya.

Perbezaan Shaklee

Untuk mendapatkan jumlah yang setara dengan 28mg CoQ10 di dalam CoQHealth™ Plus, anda perlu memakan hampir 1.7kg ayam atau 28cawan brokoli.


Kombinasi CoQ10 dan Vitamin E dipercayai untuk mengukuhkan keupayaan antioksidan yang terdapat di dalam Vitamin E kerana CoQ10 membantu mengitar dan menjana semula vitamin E, untuk memberikan perlindungan antioksidan berterusan terhadap sel-sel tubuh.

Ekstrak Teh Hijau mengandungi procyanidins yang telah ditemui dapat membantu menyokong kesihatan .

endothelium (lapisan tisu antara kapilari darah dan jantung)
CoQ10 berasal daripada sumber semulajadi melalui kaedah penapaian yis.

 Bahan mentahnya merupakan satu-satunya CoQ10 semulajadi daripada yis yang ditapai yang terdapat pada masa kini, yang sumbernya telah diuji dan diyakini ramai secara meluas mempunyai kualiti yang tinggi dalam sumber bioketersediaan CoQ10-nya.

Tanpa Gluten.

testimoni 1

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

Jemput Like Page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan harga best!!!

Boleh juga Emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com

**segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit***

VITAMIN SHAKLEE TIADA CILIKA GEL

Assalamualaikum... dulu-dulu saya tak ambil kisah apa itu cilika gel... yang saya tahu cilika gel tu ada dalam kasut je ...sebab masa sekolah dulu-dulu kalau beli kasut baru komfem ada benda tu.... 

itu dulu-dulu... sejak saya kenal shaklee... saya mula mengambil tahu apa itu cilika gel? kenapa vitamin kat farmasi ada cilika gel? yang pasti saya sudah tidak mengambil lagi vitamin yang ada cilika gel kerana jika dalam botol vitamin tu ada cilika gel bermakna ia SINTETIK!!!! IA TIRUAN!!!!


SYUkur sangat2 saya diketemukan dengan shaklee masa tahun 2011.....tahun sedang hamilkan ainul mardhiah....

Apa itu silica gel?


Macam gambar kat atas tu. Dibungkus dalam paket kecil dan ada butiran halus macam manik-manik jernih. Ianya diproses secara sintesis dari Natrium Silikat. 

Berfungsi sebagai zat penyerap atau pengering serta menyerap lembapan daripada ruang udara. Juga membantu mengurangkan kerosakan pada barang yang hendak disimpan. Lembapan aan merosakkan barangan yang disimpan. Jadi disinilah silica gel tu berfungsi.

 Apa itu vitamin sintetik?

Vitamin sintetik adalah vitamin tiruan yang dibuat melalui proses kimia di dalam makmal. Berhati-hati membuat pilihan sebab kebanyakan vitamin yang dijual di farmasi tu adalah vitamin sintetik dan ia jauh lebih murah dari vitamin semulajadi.

Sesetengah vitamin yang dihasilkan secara sintetik, hanya mengandungi sedikit saja elemen vitamin, sebaliknya banyak kepada ‘seakan vitamin’. Vitamin tiruan ini adakalanya bertindak secara agresif dengan tubuh. Ada yang ‘menutup’ kebolehan tubuh untuk menjalankan proses2 secara semulajadi, sebaliknya memerlukan bantuan dari vitamin2 ini, barulah boleh bekerja. 

Ada yang mendatangkan pelbagai reaksi seperti alahan, tekanan dalam otak dan sebagainya. Satu perbezaan yang paling senang dilihat ialah ketiadaan bijian silika di dalam peket Shaklee, berbanding vitamin lain yang mengandungi silika untuk menyerap lembapan. 

Kenapakah? Kerana bila vitamin2 sintetik ini bertindakbalas dengan wap air (lembapan), ia akan berubah menjadi substance yang lain.

Buktinya, cuba letakkan sebiji pil vitamin yang anda beli farmasi dan sebiji vitamin Shaklee di atas meja selama beberapa hari.

 Kemudian perhatikan perubahan kedua2 vitamin itu. Vitamin Shaklee masih mengekalkan keadaan asal (kecuali B-complex akan berbau sedikit tengik jika dibiarkan dalam suhu sederhana) sedangkan vitamin yang satu lagi akan bertukar hitam! Anda boleh cuba kalau tak percaya.


Anda juga boleh mengambil Vita Lea, hancurkan dan letakkan dalam mangkuk berisi air dan seikat sayur yang sudah hampir layu. 

Buat benda yang sama pada multivitamin dari farmasi. Anda akan dapat lihat sayur dalam larutan Vita Lea akan bertambah segar sedangkan sayur dalam bekas satu lagi bertambah layu.

Apa yang tidak boleh ada dalam produk yang baik?

§  pewarna- artificial colours, mengapa perlu ada pewarna? Apa yang cuba disembunyikan melalui pewarna?

§  perasa – artificial flavors, ianya menjimatkan kos penghasilan vitamin berbanding dengan perasa asli.

§  pemanis sintetik-mengapa perlu pemanis sedangkan kita tahu ianya tidak baik untuk kesihatan sedangkan kita mengamalkan makanan kesihatan untuk mengoptimumkan kesihatan?

§  vitamin E -alpha penting untuk kita belajar mengapa ada sesetengah vitamin E yang kita amalkan tidak beri kesan yang betul pada kulit dan tubuh kita. Ini kerana “I” atau “dl” adalah vitamin sintetik manakala “d” adalah asli. Asalan pengeluar menggunakan sintetik kerana ianya lebih murah dan menjimatkan kos.

§  silika gel-Sebenarnya silika gel adalah antara bahan yang tidak sepatutnya ada dalam makanan tambahan vitamin khususnya. Ini kerana apabila adanya kehadiran silika gel, vitamin itu adalah dalam golongan sintetik dan tidak asli.


Shaklee tidak mempunyai silica gel dalam mana2 produknya, kecuali produk untuk kanak2 kerana sekiranya kanak2 mengambil sendiri vitamin mereka, dikhuatiri mereka mengambilnya dengan tangan basah, jadi tak eloklah untuk pil vitamin tu (ini basah lencun bukan moist).

 Tapi silica gel dalam Chewable Vitamin C dan VitaLea for Children ni memang unik. ia tak sama macam silica gel yang biasa datang dalam botol supplement lain.


Tengok?? lain kan cilika gel shaklee dengan vitamin sintetik kan?


Kini, pilihan saya adalah Shaklee. Vitamin 100% natural.Shaklee adalah asli, tanpa pewarna tambahan, pengawet, perasa dan tanpa silika gel. Pilihan di tangan kita…Apapun pilihan anda, saya tahu anda sudah memilih yang terbaik untuk anda dan keluarga. love:-)

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan



LECITHIN SHAKLEE BUKAN SEKADAR PEMECAH LEMAK !!!

Assalamualaikum!!!! anda dah makan? tentu makan macam-macam kan? hmmm dah membuang? jangan simpan lama-lama dalam perut tu.... kalau tak tahu cara meh baca kat blog saya selalu ye.... hari ni rasa macam nak share pasal LECITHIN!!! Anda tahu apa itu lecithin? hihihi..


Lecithin memang menjadi hot lepas habis puasa ni sebab takut makan banyak kang tersimpan dalam perut maka NAIK MENDADAK lah lelemak tepu yang semakin tersimpan tuuu.. jadi kalau tak nak lemak terkumpul sangat tu meh ambil pemecah lemak ni!!!!



13 Khasiat & kebaikan Lecithin yang anda perlu tahu:

(1) Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolesterol, triglycerides dan lemak-lemak yang lain. Sebab tu ia membantu mencegah penyakit-penyakit seperti high blood pressure, stroke, heart disease, arteri yg mengeras. Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000 - 7000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yang sebegini.

(2) Kenapa org yang nak kurus suke Lecithin?
Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (memecahkan lemak). Tahukah anda? Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecithin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.

(3) Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel2 badan tanpa Lecithin yang mencukupi, membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor seperti bahan-banyak kimia dari persekitaran yg tercemar,bahan2 metal, dadah, food additives, pesticides, etc ..
 semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2. Jadi dengan menambahkan pengambilan Lecithin sebagai pemakanan tambahan harian, pasti ianya keputusan yg bijak.

(4) Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.

(5) Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya,fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.

(6) Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria. Di samping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.

(7) Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang, penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter (berkaitan short term memory). Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan.

(8) Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter di mana ia menggalakkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia..

(9) Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg ada alergi, hay fever, asma, bronkitis dan emphysema.

(10) Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi sendi2 (joint) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang & sistem penghadaman.

(11) Lecithin adalah zat utk kecantikan .. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat, cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.

(12) Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.


(13) Lecithin bersama unsur2 lain digunakan utk membuat BILE .. BILE ni fungsinya ialah mencairkan lemak. Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dlm badan.

jom tengok bagaimana Minyak di pecahkan oleh Lecithin;-)

pecah lemak! Elak kolestrol kumpul dlm salur darah. Jika anda makan makanan berlemak anda dapat perhatikan lemak2 akan keluar melalui najis! ia tak diserap..bahagian berlemak mudah susut seperti pinggang, peha, pipi...

Nanti jgn lah pulak saja2 gi belasah makan makanan berkolestrol berlemak je pastu telan lecithin....kalau boleh elakkan lah..
berpada2, amalkan pemakanan sihat, byk minum air kosong & jgn lupa sesekali bersenam..

Nak kurus cara sihat kan.

testimoni 1

testimoni 2

testimoni 3

Best kan lecithin? nak lebih best lagi ambil bersama ALfalfa atau herblax!!! Kasi buang semua toksikkk....

Oh ya terlupa saya nak cerita saya ada sorang kawan tu ... mula2 saya bgtau tentang shaklee beliau tak mahu dengar, macam tak suka,,, tapi alhamdulillah baru-baru ini beliau order lecithin dan herblax sebab beliau "termakan" yang adik nya punya!!! bila makan badan  rasa best jadi apa lagi nak lagi laaaaa.....kan dah kate tak kenal maka tak cinta...bila dah kena baru terasa!!!!

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina..
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

Jemput like page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan harga best!!!

Boleh Juga Emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com


**segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit**

Tuesday, 26 August 2014

ORANG LAIN KAHWIN SIBUK CARI UBAT KURUS,,, SAYA SIBUK CARI UBAT BERSIH MUKA AKHIRNYA JUMPE ESP,VITAMIN C DAN GLA

Assalamualaikum... Berita baik buat anda yang bakal berkahwin ye... jom ambil GLA complex ni kasi cun melecun di hari nikah nanti !!!!


 inilah orang panggil #shakleeeffect### daripada pengguna biasa kini daftar jadi ahli terus..... tips untuk wanita yang bakal berkahwin ye... cek period kita regular tak? jangan sampai dah kahwin 2-3 tahun baru tahu period tak regular.... Masa tu macam-macam boleh jadi...

Jadi tips nya ialah Ambil GLA complex la,,,, terutama jika anda mempunyai masalah jerawat,parut jerawat.. Masa nak nikah/kahwin kan kene kelihatan cantik menawan... lebih-lebih lagi sekarang musim orang kahwin!!!!

Mari tengok kesan sampingan yang cik puan ni dapat ::

testimoni 1

Dari cuba-cuba terus jatuh cinta dengan shaklee .....

Saya sudah?
Anda bila lagi? 

IN sha ALLAH Peluang Untuk hamil Tinggi Jika Anda amalkan esp bersama GLA complex... semuanya dengan IZIN ALLAH SWT... Yang penting kita jangan putus ASA...

Bagaimana gla complex dan esp membantu meningkatkan kesuburan?


●  ●

GLA COMPLEX
♡ mengurangkan risiko senggugut yg membawa kepada ketidaksuburan si isteri
♡ merangsang penghasilan lendir servik (cecair subur) yg berkualiti
♡ cecair ini membantu memudahkan sperma utk berenang ke uterus, tiub fallopio dan ovum
♡ memanjangkan jangka hayat sperma
♡ meningkatkan potensi utk hamil

ESP
♡ protein yg merupakan asas kepada sel termasuklah sel ovum dan sprema..protein yg berkualiti menghasilkan sel sperma dan ovum yg berkualiti.maka potensi utk hamil lebih tinggi
♡ membantu menguatkan rahim
♡ memberikan tenaga berpanjangan semasa bersama

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

Jemput LIKE pAGE:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan best price!!!..

Boleh Juga Emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com 


**segalal testimoni/penulisan tentang produk yang di kongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit**


#SHAKLEEEFFECT SEBAB MAKAN ESP SELAMA 16 TAHUN!!!

Assalamualaikum.... Hai apa khabar semua? fuh jeles daku tengok kawan-kawan shaklee dapat pergi US tempoh hai.. huhu kene fight untuk pegi italy 2016 nanti ...chaiyokkkk!!!!

Alhamdulillah,,,, ramai yang suka esp!!! Esp buatkan mak dara jadi anak dara balikkk!!! Sebab tu Esp habis stok selalu tak kira tengah bulan ke,akhir bulan ke.... ramai kini memilih soya terbaik esp shaklee!!!!

Yang nak kurus!!
Yang nak susu banyak!!
Yang nak cantik!!!
Yang nak segar tak mahu letih!!!

Semua Cari ESP ni!!!!



Antara Sebab Kenapa ESP tetap Di buruuu??

♡ ESP menjadikan kulit muka cantik, halus,gebu dan berseri 

♡ ESP menganjalkan semula payudara yang kendur dan mengembalikan kecantikkan payudara anda 

♡ ESP memberi tenaga, badan semakin sihat dan kurang letih 

♡ Bagi ibu-ibu yang menyusukan anak, ESP sangat-sangat membantu menghasilkan susu dengan lebih cepat dan merupakan salah satu milkbooster yang hebat 

♡ESP juga membantu menghaslkan susu yang lebih pekat dan berkrim, kesannya bayi anda akan cepat kenyang dan kurang meragam

♡Bagi ibu-ibu mengandung, ESP membantu perkembangan fetus dan memastikan kesihatan ibu di tahap optimum 

♡Cepat kenyang dan membantu dalam pegurusan berat badan. 

♡Berupaya menghilangkan parut jerawat di muka, kerana terjadinya parut akibat kekurangan protein unuk membentuk sel baru dan menyingkirkan sel kulit mati. 


♡Berkesan mengurangkan eczema dan masalah kulit 

Nak tahu kenapa protein penting untuk kita?
KLIK SINI.

Tak payah cakap banyak tengok sendiri testimoni;

testimoni 1

Ni my mentor dalam shaklee Kak Norita idris... shakleeeffect makan ESp 16 tahun tu....

testimoni 2
Kalau NAk lagi superbbbb!!! ambil esp bersama gla complex memang terbaik lebih-lebih lagi jika ada yang mempunyai masalah selalu keguguran,haid tidak teratur,cyst,..... bagi anda yang mempunyai masalah jerawat ambillah esp bersama gla complex ye...

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina 
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan

Jemput Like Page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan harga best!!!

konsultasi percuma untuk yg membeli dari mamasihatbabyceria !!!!

Boleh Juga Emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com



**segala testimoni/penulisan tentang produk yang di kongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit**


Sunday, 24 August 2014

SENARAI MAKANAN YANG MENYEBABKAN JERAWAT!!!!

Assalamualaikum.. Benci tak tengok cermin mesti ada jerawat tumbuh,,paling kurang 1,2 biji.... duk belek-belek cermin nak betulkan tudung atau rambut tentu serabut kan bila tengok jerawat!!!!! ohhh tidakkkk!!!

Jerawat hadir di sebabkan masalah gula dalam darah!!! .. kerana dari darah itu mengalirnya bermacam-macam makanan yang kita makan ..seperti makanan yang manis-manis!!!! jadi elakkan makanan manis kalau tak nak jerawat singgah!!! 


 jerawat tumbuh disebabkan oleh masalah gula dalam darah, radang kulit yang kronik dan juga stress yang melampau. Untuk pengetahuan anda, banyak jenis makanan yang boleh memburukkan lagi keadaan kulit anda yang sedia bermasalah dan seterusnya menyebabkan pertumbuhan jerawat. Contohnya, jerawat akan tumbuh jika anda kekurangan tidur, menyedut udara yang tercemar dan juga menghadapi tekanan yang teruk akibat kerja dan hal peribadi.

Antara makanan yang boleh menyebabkan reaksi kulit kepada jerawat ialah:


1. Makanan berlemak dan bergoreng - meningkatkan kandungan glukosa (gula) dalam darah dari kabohidrat dan lemak. 

2. Makanan dari produk tenusu - kandungan lemak dan hormon yang tinggi dalam susu lembu  boleh menyebabkan alahan

3. Makanan dari karbohidrat yang diproses - kandungan gula yang diproses tinggi.

4. Minuman berkafein dan berkarbonat - menyebabkan kelenjar adrenalin merembeskan hormon penyebab stress dan juga boleh mengganggu tidur anda. Minuman berkabonat juga mengandungi kandungan gula yang tinggi iaitu lebih kurang 7 sudu teh gula untuk setiap tin minuman. Kandungan gula yang tinggi akan menyebabkan kulit berminyak.


 5. Makanan yang diproses atau ditinkan - mana-mana makanan bukan dari sumber asli dianggap tidak sihat untuk dimakan ..

Jom kita mulakan hidup sihat dengan memakan sayuran,buahan dan supplement semulajadi..

Jangan risau set kecantikkan shaklee yang mampu mencegah dari akar dalamnya sudah banyak memberi kesan terbaikkk!!!

testimoni

testimoni 2

Ooop bukan wanita sahaja boleh ambil set ini malah lelaki juga!!! nak dapatkan set ini?

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

IBU CERGAS DAN KEKAL AKTIF WALAUPUN HAMIL,,, SET IBU HAMIL SHAKLEE PILIHAN RAMAI

Assalamualaikum... selamat malam semua ... dah makan vitamin ? ulam-ulam juga jangan lupa ye.. terutama ibu hamil.. bayi anda amat memerlukan lebih nutrisi tau... bukan nya kena makan banyak tapi kene lebihkan lagi makanan bernutrisi seimbang... 



Kehamilan merupakan saat yang terpenting untuk semua ibu-ibu. Adalah sangat penting bagi ibu-ibu yang hamil menjaga pemakanan supaya ianya mencukupi. Ibu-ibu hamil memerlukan nutrisi yang lebih tinggi dari orang lain, jadi tidak hairan jika ibu hamil diberikan suplemen. Ini bukan sahaja untuk kandungan tetapi juga mengelakkan risiko semasa kelahiran. 

Apakah vitamin terbaik buat ibu hamil?

■Vitalea Iron Formula (multivitamin dan multimineral)
■B Complex (lengkap dengan asid folik)
■Vitamin C
■Ostematrix (kalsium magnesium)
■ESP/ Mealshake (sumber protein)
Omega Guard.

Secara ringkasnya, fungsi setiap vitamin adalah seperti berikut :

■Vitalea with Iron Formula

~ Vitalea diformulasikan dengan iron (zat besi) di mana ia adalah sangat penting bagi ibu hamil terutama jika ibu ada masalah masalah mudah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia adalah berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak.

~ Ia membantu tumbesaran bayi dalam kandungan.
~ Vita-Lea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu mengambil obimin lagi.

■B Complex

~ B Complex Shaklee adalah unik kerana ianya lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan vitamin B.

~ Asid folik adalah sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya ‘spina bifida’.

~ Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari.

~ Adalah penting bagi memastikan keperluan asid folik adalah mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung sehinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

■Sustained Release Vitamin C

~ Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat.

~ Ia juga membantu dalam penghadaman zat. Di samping itu Vitamin C juga meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh (cth: flu).

~ 1 biji vitamin C Shaklee bersamaan dengan 7 biji oren. Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari?

~ Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.

~ Ia juga membantu mengurangkan efek stretch mark ketika hamil.

■Ostematrix (Kalsium)

~ Ibu hamil memerlukan 1000mg-1300mg kalsium sehari.
~ Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Dengan adanya vitamin D, kalsium dapat diserap dengan lebih baik oleh tubuh kita.
~ Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.

~ Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi.
~ Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu.
~ Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot (simpul biawak)
~ Menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.

~ Sekiranya ibu hamil mengalami masalah kekurangan kalsium, ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri. Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis pada usia tua.

~ Sangat sesuai bagi orang yang tidak suka minum susu.
~ Ia juga membantu mengelakkan komplikasi kepada ibu ketika meneran sewaktu bersalin.

■ESP/Mealshake (Protein)

~ Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh.

~ Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak.

~ Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik.

~ Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit.

~ ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk.

~ Protein memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.

~ Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah.

~ Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.

■OmegaGuard (Omega 3)

~ Mengandungi DHA yang sangat penting untuk perkembangan otak.
~ DHA dan EPA dari OmegaGuard ini penting untuk pembentukan otak dan mata bayi.
~ Untuk ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan juga membantu badan ibu naik secara melampau.

~ Pengambilan Omega guard juga membantu mencantikkan kulit anda.

jom ikuti apa kata pakar nutrisi dalam shaklee ;-)
video




untuk pengetahuan anda shaklee BERBEZA DARI UBAT OR VITAMIN DI FARMASI BERDEKATAN ANDA KERANA IANYA TELAH DI UJI SECARA KLINIKAL DAN KAJIAN SEPENUHNYA OLEH PARA SAINTIS YG BERTAULIAH.

SEJUMLAH WANG YG BANYAK TELAH DI LABURKAN SEBELUM PRODUK ITU SELAMAT,BERKESAN DAN SEMULAJADI DI PASARKAN....

testimoni 



✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

**segala testimoni/penulisan tentang produk yang di kongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendaignos apa jua penyakit**


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~