Pages

Friday 15 August 2014

KEPENTINGAN MINYAK IKAN OMEGA UNTUK IBU HAMIL

Assalamualaikum... kita  bertemu kembali ...saya nak share sesuatu untuk ibu-ibu hamil yang inginkan anak yang cerdik dan pintar.... pemakanan yang sihat banyak memainkan peranan terutamanya ketika ibu sedang hamil.... Jadi di sini saya ingin kupaskan sedikit kelebihan pengambilan omega semasa hamil.
Selain dari nutrisi lengkap yg lain, para peneliti menemukan pentingnya konsumsi Omega-3 bagi ibu hamil dan menyusui.

Penelitian manfaat Omega-3 untuk ibu hamil dan menyusui :


Dalam buku Omega-3 Oils, A Practical Guide, 1996 karangan Donald Rudin, M.D. dan Clara Felix disebutkan bahwa Omega-3 berperanan penting dalam perkembangan sistem imun, yang terbentuk selama masa kehamilan dan bulan-bulan pertama setelah kelahiran. 


Asid lemak Omega-3 juta memiliki peranan yang sangat penting pada perkembangan otak janin. Pada tahun 1968, seorang ilmuwan Swedia, Lars Svennerholm menemukan DHA (dari Omega-3) adalah menyerupai asid lemak lemak yang terdapat dalam otak dan merupakan bahan asas penyusun sel otak. 

Dia juga menyimpulkan bahawa perkembangan sel otak janin sangat tergantung pada jumlah Omega-3 yang berasal dari ibunya, kerana janin belum dapat mengubah asam lemak tidak januh dalam tubuhnya sendiri.

Sebuah komiditi ahli yang dipimpin oleh Berthold Koletzko, M.D., Rumah Sakit Anak Dr. Von Hauner, Universitas Munich menyatakan bahawa wanita hamil dan menyusui harus mengambil setidaknya 200 mg DHA per hari. 

Mereka berpendapat wanita yang mengambil Omega-3 DHA lebih tinggi memiliki kehamilan lebih sihat, dengan berat bayi lahir yang lebih tinggi dan kehamilan prematur yang lebih sedikit. Pengambilan DHA juga dihubungkan dengan peningkatan kecerdasan anak dan perkembangan mata.


University of Western Australia meneliti 98 wanita hamil yang mengambil 4 gr suplemen Omega-3 dari ikan atau 4 gr olive oil (minyak zaitun) perhari selama 20 minggu masa kehamilan hingga bayi lahir. Setelah anak yang lahir berusia 2 tahun, dilakukan ujian untuk menilai perkembangannya. 

Anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3 juga memiliki nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan bertutur, lamanya waktu berbicara, serta jumlah kosa kata yang mereka miliki dibandingkan dengan anak yang ibunya mengambil Olive Oil.

 Profesor Susan Prescott yang memimpin penelitian tersebut menyebutkan suplemen Omega-3 yang diambil berterusan selama kehamilan sgt diperlukan dan banyak manfaatnya utk ibu dan juga bayi.

KHASIAT LAIN OMEGA 3 SEMASA KEHAMILAN


Sesuai utk mereka yg ada GDM ketika hamil kerana :

~akan membantu menstabilkan gula dalam darah
~Membantu mengawal tekanan darah
~Mengawal dari kenaikan berat badan yg mendadak
~Melembapkan kulit sbb ada sesetengah wanita yg ~mengalami kekeringan kulit sepanjang kehamilan
~Mengurangkan allergy pada bayi, jika ada sejarah dalam keluarga atau anak terdahulu yg ada asma atau ~eczema boleh ambil omega sebagai langkah mengurangkan

~Mengurangkan risiko utk kehamilan pramatang.


SUMBER OMEGA 3


Makanan yg kaya dgn khasiat omega 3 adalah seperti salmon, tuna, anchovies dan ikan hering, selain utu terdapat juga dalam kekacang..



Namun ada doktor yg berpendapat yang ibu hamil tidak digalakkan mengambil sumber ikan yg banyak kerana dikhuatiri dgn tahap pencemeran yg mgkn ada pada ikan tersebut sbb ikan2 laut ni terdedah pada pencemaran spt merkuri, plumbum dan arsenik jd lebih elok jika khasiat ini didapati dr bentuk supplemen....

Jadi jika anda boleh mengambil makanan seperti di atas setiap hari mungkin anda tidak perlu Ambil supplement omega ini.... 

Lagi kepentingan Omega untuk ibu hamil boleh KLIK SINI.

Pilihan saya semasa hamil dulu tentunya Omega guard shaklee kerana omega guard shaklee:::

Omega Guard Shaklee dihasilkan menerusi kaedah teknologi terkini iaitu ultratulen bergred farmaseutikal. Maksudnya ia melalui proses penyulingan proprietari tiga molekul yg dpt memekatkan asid lemak Omega3 paling tulen.

 Teknologi ini dapat menyingkirkan bahan-bahan berbahaya yg terdapat dalam ikan seperti plumbum, arsenik, merkuri, etc. Kebanyakan jenama lain hanya menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan.

 Kaedah ini bukan hanya memusnahkan sesetengah nutrient malah tidak boleh menapis kandungan logam yg membahayakan kesiahatn seperti plumbun,merkuri,etc . (Info tambahan didapati daripada nutrionist Shaklee, katanya tak semua pengeluar minyak ikan menggunakan penyulingan proprietari tiga molekul. Kalau ada pun hanya penyulingan 1x atau 2x sahaja. Kenapa? Sebab penyulingan proprietari tiga molekul ni merupakan satu proses yang mahal. Shaklee sahaja yg melalui penyulingan 3x sbb nak berikan yg terbaik utk pembeli2nya).



Omega Guard Shaklee tidak diekstrak dari minyak hati ikan kerana di hati lah terdapat kandungan toksik tinggi.

Minyak ikan Shaklee diekstrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk seperti sardin, mackerel, herring dan anchovies. Kalau kita rujuk jenis2 ikan dan tahap merkurinya, ikan-kan yg digunakan oleh Shaklee adalah ikan yg tahap merkurinya terendah. Dan kajian juga menunjukkan bahawa ikan air laut sejuk mengandungi asid lemak tidak tepu yg sangat tinggi berbanding ikan lain..Ditambah dgn proses penyulingan 3x, Omega Guard memang terbaik.
Omega guard (minyak ikan) Shaklee lengkap dgn 7 jenis asid lemak omega 3 yg perlu oleh badan iaitu DHA, EPA, HPA, ETA, SDA, DPA.



Satu sajian Omega guard Shaklee (Recommended daily serving is 3 capsules) membekalkan 900mg asid lemak omega 3 yg perlu ie EPA dan DHA.

Testimoni 1

Testimoni lagi? KLIK SINI..

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. Ain naina

✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

Jemput Like Page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan harga best!!! setiap pembelian daripada mamasihatbabyceria akan mendapat konsultasi percuma...

Boleh JuGA Emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com

**segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit**

1 comment:


  1. Info yang menarik mengenai minyak ikan Omega-3. Memang pengambilan minyak ikan Omega-3 banyak mendatangkan manfaat kesihatan. Namun pengambilan minyak ikan Omega-3 boleh juga mendatangkan kemudaratan sekiranya ianya diambil dalam dos yang berlebihan. Antaranya ialah ia boleh mendatangkan 'reversal effect' iaitu sistem imunisasi badan yang sepatutnya menjadi lebih kuat dengan pengambilannya akan menjadi lemah. Akibatnya seseorang itu akan mudah mendapat penyakit berjangkit dan penyakit kronik seperti kanser dan sebagainya. Selain itu, kesan terlebih dos minyak ikan Omega-3 juga ialah darah kita akan menjadi terlalu cair lalu meningkatkan risiko perdarahan luaran dan dalaman. Dalam konteks ibu mengandung, ia boleh menyebabkan keguguran.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~