Pages

Tuesday 22 January 2013

BERHATI-HATI JIKA BERLAKU PENDARAHAN SEMASA HAMIL

assalammulaikum,,,,
selamat malam semua mommy's kt luar harap dalam keadaan sihat selalu,,,bagi yang ingin maklumat kesihatan ibu hamil atau ibu berpantang boleh terus follow blog sy ye  ;).
malam ni nak cerita tentang jika berlaku pendarahn semasa hamil dan apa panduan yang perlu dilakukan,,,,

pendarahan ketika hamil pasti menimbul perasaan bimbang bagi wanita yang baru pertama kali mengalaminya.ada ketikanya juga ia mengundang perasaan panik.bimbang ia akan menjejaskan keselamatan janin dalam kandungan.bagaimana pun ,bukan semua pendarahan yang di alami semasa trimester pertama mengundang bahaya kepada kehamilan anda.

namun bakal ibu perlu lebih berhati-hati sekiranya pendarahan berlaku pada trimester kedua atau ke 3.kira-kira 20-30 peratus wanita hamil akan mengalami pendarahan semasa hamil dan kira-kira 70-80 peratus daripadanya boleh menjalani kehamilan yang selamat sehingga waktu bersalin.manakala,cuma tiga peratus shj yang akan mengalami keguguran akibat pendarahan yang di alami.
 terdapat beberapa punca yang menyebabkan pendarahan berlaku kepada wanita hamil semasa kehamilannya mencecah usia trimester kedua dan ketiga.

antaranya adalah:
uri di bawah (plasentaprevia) iaitu kedudukan uri yang menghalang laluan kelahiran.sekitar 70 peratus wanita hamil mengalami pendarahan dari vagina tanpa disertakan rasa sakit atau pedih.manakala 20 peratus lagi mengakui mengalami kekejangan pada bahagian perut dan selebihnya mengalaminya secara tiba-tiba tanpa disertakan tanda pendarahan.

uri terlepas juga boleh menjadi punca pendarahan.kira-kira 80 peratus wanita hamil yang berhadapan dengan situasi ini akan mengalami pendarahan berwarna merah gelap.manakala 20 peratus lagi wanita hamil akan mengalaminya tanpa tanda pendarahan.

uri di bawah


rahim terkoyak .tanda yang dialami oleh wanita adalah pedih perut yang berterusan,pendarahan pada vagina sedikit demi sedikit dan diikuti dengan pendarahan yang besar.rata-rata berlaku pada bekas luka pembedahan.

 tanda berlakunya kelahiran pramatang.biasanya pendarahan yang berlaku adalah beberapa minggu sebelum sebelum hari kelahiran yang ditetapkan oleh doktor.tandanya boleh dilihat menerusi kesan darah yang keluar dengan lendir yang pekat.

 jangkitan kuman pada saluran air kencing juga boleh menyebabkan pendarahan berlaku dengan keluarnya darah berwarna merah muda.biasanya diikuti dengan tanda gatal-gatal di kawasan tersebut.
 pelebaran pembuluh darah di vagina boleh juga terjadi. ia ditandai dengan gejala pendarahan.


jenis-jenis pendarahan
~~~~~~~~~~~~~~~~~

pada kehamilan di trimester pertama terdapat 4 jenis pendarahan yang biasa berlaku.

~Abortusiminiens iaitu pendarahan pada rahim yang menyebabkan keluarnya sedikit darah.biasanya janin masih selamat dan selesa.

~Abortusinsipiens adalah pendarahan yang lebih banyak diikuti dengan keadaan memulas di bahagian perut.janin masih selamat namun berlaku bukaan rahim.

kehamilan luar rahim


~Abortusin komplet ialah pendarahan yang amat banyak .boleh menyebabkan keguguran walaupun masih ada sisa yang tertinggal di rahim.
 hamil ektopik yang juga disebut sebagai kehamilan luar rahim.95 peratus daripada kes yang dikesan janin menempel pada tiub falopio.


kaedah pencegahan
~~~~~~~~~~~~~~~

 sehingga ke hari ini belum ada lagi kaedah berkesan dan efektif untuk mencegah pendarahan.bagaimanapun,wanita hamil yang mengalami pendarahan perlu mengatasinya dengan cara berikut::::

~bertenang dan tidak panik .pastikan diri tidak terus tertekan dengan pendarahan yang di alami.

~berbaring dengan posisi kaki lebih tinggi daripada bahu.

~berehat sehingga pendarahan berkurangan.

~berhenti dari melakukan aktiviti berat seperti mengangkat bebanan.
hubungi doktor apabila darah keluar dengan begitu banyak agar segera dirawat.

~elakkan dari melakukan hubungan kelamin dengan pasangan.


*ketahui warna darah yang keluar dari vagina untuk memastikan apakah ia mengundang tanda bahaya atau sebaliknya.dalami ilmu berkaitan kehamilan dengan banyakkan membaca .cara itu bakal ibu boleh mengatasi masalah yang dihadapi dengan tenang.*


~ketahui bagaimana ibu hamil mahu kekal cergas?klik sini.

~ketahui apa senarai keperluan wanita hamil?klik sini.


ingin dapatkan maklumat lanjut sila:

pm/add fb sy :Ain naina.

like page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi lagi.

no telefon:0129773915.

18 comments:

  1. wa,salam thanks sudi jenguk blog sy,,,,huhu apa yang berguna kita sama2 kongsi ;-)

    alhamdulillah,,,,mujur puan sempat berbuat demikian,,,,,

    ReplyDelete
  2. Good info.. Sy pn alami pendarahan pada minggu ke 18. Mmg risau sgt2 ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih puan,,,,jangan strees dan banyakkan rehat ,,in sha allah semua berjalan lancar

      Delete
  3. Ibu sy hamil 2 minggu..pg td sewktu buang air kecil. Klihatan drah segar trun.. Apa mksdnya?

    ReplyDelete
  4. Ibu sy hamil 2 minggu..pg td sewktu buang air kecil. Klihatan drah segar trun.. Apa mksdnya?

    ReplyDelete
  5. Salam sis...semasa sy habis buang air besar ...ad darah cair yg keluar setitis 2...
    Sy risau ...tp slepas buang air besar x de darah yang keluar...hanya semasa buang air besar...
    Sy risau ad kaitan dgn kandungan sy x sis?kandungan sy bru cecah 4 blan...
    T.q sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa,salam sis... kemungkinan sis alami buasir.. sy juga selalu dapat buasir jika hamil..amalkan makan buah banyak2.. jika tetap ada darah tu,,, cepat2 rujuk doc ye

      Delete
  6. Fren of mine tgh bleeding skrg tp x bnyk. Sedikit bimbang sbb dh 2nd trimester.. Info dlm ni sket sbnyk membantu. Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalam sis..saya hamil 2 bulan..tapi darah keluar sikit..x byk..apa sebab ea..takut terjadi apa2..

      Delete
  7. Sis saya ada baby 8 bulan . Tak datang bulan feb sampai ogos thn ni ( breastfeeding). 12/9-14/9 datang bulan.25/9 ari rasa sakit. Hari check dgn doktor.urine test n scan. Urine test ada 2 line tp 1 tak clear sgt. Scan ada thick katanya.lagi pun may b early to c.doktor bagi appointment lps 2 minggu. Ni knp sis saya risau..n nangis sampai skrg krn saya tak tau yg saya mengandung sampai doktor bagitau.munginke gugur ?

    ReplyDelete
  8. as salam sis..sy ingin bertnye skrg sy prgnt 9minggu.bila sy ingin membuang air kecil terdapt darah segar sedkit yg keluar.kdng2 ada kdang2 x.bila sy ref doc, doc ckp tidak ada pape kandungan selamat dan ia berikan sy pil untuk kuat kan rahim..sy tkot juga sb masa frst prgnt x pnh terjadi..

    ReplyDelete
  9. salam sejahtera sis, semasa sy hamil 29minggu, selepas buang air kecil pagi tu, ada beberapa titik darah segar bersaiz sebesar duit syiling 5sen, pada tengah harinya, darah keluar lagi merah hitam pekat seperti seperti gam. selepas ke esokan harinya darah tersebut tiada keluar lagi. selepas beberapa mingu, kandungan masuk 31,minggu darah merah hitam pekat mcm gam yg mau mengeras sdh keluar lagi..sy sangat risau sis..apakah ianya memberi kesan kpd bayi dlm kandungan saya..mohon pencerahan..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Same mcm sy skrg ni? 28weeks tp ad tompok darah htm2 di seluar..bhya ke sis?

      Delete
  10. Askum sy nk tanye pg td sblm nk pi hntr ank sek tadika kemas tdpt pndarahan kluar dgn tiba....adekh blaku keguguran thdp sy..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum.. Sy nk tny.. ahad 24/4 aritu mmg bleeding bnyak sgt..kluar berketul2.. Sy prgi HKL doc x ckp pape.. dia ckp pndarahan sbb kndungan sy bru lg.. Sy g scan klinik swasta doc cpkp sbb uri sy kt atas.. Cuma ekor dia kena laluan sy sikit .. Sy bru scan kt klinik pg td.. Doc ckp uri sy terkoyak sikit.. Smlm kluar darah beku kehitaman. Dan perut sakit sama mcm masa period.. Doc ckp td baby ok..jantung smua ok..bahaya ke uri terkoyak tu? Risau sy dibuatnya.. Skrg kandungan sy 14w 7days.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slmt ptng kak yon, kalau tidak keberatan, bagaimana dgn kandungan kak yon skrg? Terimakasih

      Delete
  12. Hi..assalammualaikum..saya nk tnya kaum ibu d luar sana..sya tgh hamil 6blan++..skrg saya alami sakit yg sgt luar biasa dari belakang pinggang..kedaaan perut sya mengeras dan sangat-sangat sakit..ketika mmbuang air kecil.saya dpati ada darah...apa maksud tu..sya tgh mngandung ank prtama..tlg saya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~