Pages

Wednesday 14 November 2012

SENARAI KEPERLUAN WANITA HAMIL

saat disahkan hamil ,pasti terbayang segala macam keperluan kehamilan dalam menempuh tempoh lebih kurang sembilan bulan .namun begitu buat wanita yang kali pertama hamil tentunya keperluan ini belum diketahui oleh mereka.

JOM KITA SEMAK PANDUAN BERIKUT:
 TRIMESTER PERTAMA;
buku atau majalah kehamilan-inilah masanya untuk mendalami ilmu tentang kehamilan .boleh mencarinya di laman web atau buku mengenai kehamilan atau membaca perihal kehamilan menerusi  akhbar dan majalah yg dijual dipasaran.

SELUAR BARU ATAU PENYAMBUNG PINGGANG(WAISTBAND EXTENDER)
ketika ini perut anda mungkin belum membesar,namun saiz seluar yg biasa dipakai semakin sendat.cuba cari seluar jenis lycra yg mudah diregangkan atau penyambung pinggang jika masih mahu mengenakan seluar jean.

BANTAL(BODY PILLOW)
sesetengah wanita menyatakan bantal ini membuatkan diri mereka lebih selesa tatkala tidur di malam hari.

PENJAGAAN GIGI
ketika ini mulut anda mungkin jadi lebih sensitif dan kekeringan.cuba dapatkan berus gigi yg lebih lembut dan floss gigi agar mulut menjadi lebih sihat dan segar.

COLI YG SELESA 
ketika ini payu dara anda mudah berasa sakit .jadi pilihlah coli yg selesa misalnya coli yg tidak ada besi penyokong.

LOSEN YANG BAIK
kulit menjadi lebih kering terutamanya di bahagian perut yg semakin membesar.dapatkan losen yg benar-benar sesuai sepanjang kehamilan anda.

JURNAL KEHAMILAN
catatkan setiap moment indah kehamilan anda di dalam jurnal harian anda.ia menjadi kan  anda lebih dekat dengan janin yg sedang dikandung.

TRIMESTER KEDUA
PAKAIAN HAMIL
perut yg semakin membesar membuatkan seluar harian anda sukar untuk disarungkan ke kaki.tibalah masanya untuk mencari pakaian hamil.anda masih boleh bergaya walaupun hamil .ketika ini banyak butik yg menjual pakaian hamil sama ada di kedai online atau pun kedai biasa.

PAKAIAN BAYI
pada trimester ini anda boleh membeli pakaian untuk bayi anda,pilihan warna putih sesuai untuk dipadankan dengan mana-mana jantina bayi anda nanti.

KATIL DAN TILAM BAYI
anda boleh memilih sama ada mahu meletakkan bayi anda di atas tilam sahajaatau katil.meletakkan bayi di atas katil lebih selamat lagi.pilih tilam yg selesa misalnya daripada jenis kapas.anda juga boleh membeli selimut yg selesa untuk bayi.

HIAS KAMAR TIDUR SI KECIL
tidak salah menghias kamar tidur si kecil mengikut citarasa anda berdua.boleh tambahkan kertas dinding yg bercorak flora dan fauna atau warna-warna ceria.

TRIMESTER KETIGA
PERALATAN BAYI 
persediaan membeli bantal untuk menyusukan bayi membantu anda mendapatkan sokongan yg baik disamping memberi keselesaan kpd kedua-duanya.anda juga boleh membeli krim untuk payudara sebagai persediaan jika puting payudara terluka.coli untuk menyusu ,botol dan pam susu juga boleh dibeli ketika ini.

LAMPIN PAKAI BUANG
kumpulkan lampin sama ada yg pakai buang atau sebaliknya untuk memudahkan anda melalui minggu pertama kelahiran bayi.anda juga memerlukan tisu basah dan krim pelega kerengsaan untuk bayi anda.



dan juga supplement penting untuk memenuhi nutrisi keperluan ibu hamil .set kehamilan shaklee menyediakan vitamin-vitamin yg berkhasiat untuk ibu hamil.
energizing soy protien membantu mengoptimumkan kesihatan janin dan membantu perkembagan fetus.

multivitamin@vitalea whit iron formula-yg kaya dengan zat besi .penting untuk pembinaan sel darah,supaya ibu2 hamil tidak mudah pitam dan anak membesar dengan sempurna.

B complex -lengkap dengan acid folid ,biotin yg sangat diperlukan untuk pembentukkan sel darah merah yg sihat.

vitamin c -perlu untuk peningkatan sistem imun oleh tubuh.memandangkan ia adalah vitamin yg larut air ia mudah musnah apabila kita berpeluh ,terdedah matahari dan apabila kita strees,vitamin c amat penting untuk ibu hamil.

ostematrik-adalah kalsim ,magneseum dan lengkap dengan vitamin D.tanpa vitamin D yg mencukupi ia boleh mengganggu penyerapan zat kalsium itu sendiri.

anda berminat???
sms atau call 0129773915 untuk maklumat lanjut,,,
pm sy dan add fb sy ainnaina.best price menanti anda!!!!



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~