Pages

Friday 30 November 2012

8 TIPS LAHIRKAN ANAK SOLEH


anak adalah rezeki daripafa allah yang sudah selayaknya pasangan suami isteri bersyukur atas rezeki berkenaan.dalam surah as-syura ayat 49 dan 50 allah swt berfirman yg bermaksud "kepunyaan allahlah kerajaan langit dan bumi.DIA menciptakan apa yg ia kehendaki.DIA memberikan anak perempuan kpd siapa yg DIA kehendaki dan memberikan anak lelaki kpd siapa yg ia kehendaki atau DIA menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan(kpd siapa yg ia kehendaki) .dan DIA menjadikan mandul kpd siapa yg ia kehendaki .sesungguhnya DIALAH yg maha mengetahui lagi maha kuasa".




antara bentuk rasa syukur adalah mengambil berat persoalan anak.dengan demikian,terjalinlah hubungan harmoni dalam keluarga ,lahirlah anak yg taat kepada kedua ibubapanya serta terbentuklah watak anak soleh yg dapat membangunkan agama,bangsa dan negara.

1)Rasulullah saw bersabda yg bermaksud "seseorang wanita itu dinikahi kerana 4 perkara :hartanya,kedudukannya,kecantikkannya dan kerana agamanya.pilihlah wanita yg beragama maka engkau akan beruntung" hadis riwayat al-bukhari.

2)hendaklah membaca doa sebelum berjimak agar agar terhindar drpd gangguan syaitan.rasullallah saw telah mengajar kpd kita seperti dalam satu hadis baginda bersabda "sekiranya seseorang di antara kamu ketika hendak mendatangi isterinya ,maka hendaklah ia membaca ~BISMILLAH ALLAHUMMA JANNIBNAS SYAITAN WAJAANNIBNAS SYAITANA MA RAZAKTANA~...maksudnya dengan nama allah ,ya allah jauhkanlah syaitan drpd kami dan jauhkanlah syaitan drpd apa yg engkau rezekikan kpd kami.

3)mengambil berat bayi yg berada dalam kandungan ibunya.perhatian itu sama ada kesihatan bayi yg dikandungnay mahupun sifat2 akan diturunkan drpd ibu kpd anak.

4)seorang ibu hendaklah sedar apa yg dikerjakannya seharian agar tidak melakukan perkara buruk yg akan berpengaruh kpd bayinya nnti.

5)menerima dengan senang hati bayi yg dilahirkan sama ada perempuan atau lelaki.kerana ada dikalangan pasangan yg tidak suka jika lahir anak perempuan.sikap ini adalah sifat jahilliyyah yg perlu dijauhi.begitu juga kadang2 allah swt menguji ayah dan ibu dengan anak yg kurang sempurna seperti bisu,pekak buta.sekiranya ibu bapa itu menerima dengan berlapang dada,maka ia tetap berasa senang.namun sekiranya ibubapa tidak senang menerimanya ia boleh membawa kpd perceraian atau pembunuhan pd anak tersebut.

6)beri nama anak yang baik.sesungguhnya anak berhak untuk diberikan nama yg baik dan bagus didengari.nama itulah yg akan mewakili dirinya untuk kehidupannya kelak .oleh itu jangan tersalah beri nama.

7)memberikan anak itu rasa aman dan tenteram drpd hal yg menakutkan dan perkara yg boleh merosakkan akidahnya,jangan suka menakutkan dengan mengatakan kpdnya ada hantu kerana ia boleh merosakkan mental dan agamanya.

8)memberikan pendidikkan agama yg cukup.....menjaga kesucian anak itu dengan menikahkannya sekiranya rasa perlu dan mampu untuknya.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~