Pages

Friday 23 November 2012

TALI PUSAT BAYI BEKAL OKSIGEN &MAKANAN BUAT JANIN

sejak dari awal plasenta serta tali pusat sudah ditetapkan untuk menjadi sahabat setia janin.malah kedua organ ini yg mempunyai bentuk hampir sama dengan janin juga berasal  dari satu sel hasil percantuman sel sperma dan sel telur.


plasenta cukup penting dan jaminan kehidupan janin ketika dalam kandungan.ada banyak tugas plasenta dalam memastikan kelangsungan hidup janin.paling utama adalah membekalkan semua zat  makanan serta oksigen yg diperlukan oleh janin.semua bekalan itu sudah tentunya datang daripada apa yg dimakan oleh ibu hamil.plasenta berperanan dlm aspek pengangkutan makanan untuk memenuhi keperluan janin.di sinilah tali pusat amat diperlukan.zat-zat makanan atau nutrien akan dibawa bersama aliran darah daripada dari tubuh ibu ke plasenta melalui tali pusat hingga ia diterima oleh janin.bukan hanya urusan membekalkan nutrien tapi tali pusat juga adalah berperanan dalam 'pembuangan sampah' janin. dalam darah janin banyak gas karbon dioksida dan sisa proses penguraian protien.oleh sebab organ pembuangan dalam tubuh janin seperti ginjal belum berfungsi maka darah kotor tadi dialirkan keluar. caranya,sekali lagi melalui tali pusat. ia masuk ke dalam aliran darah ibu untuk diproses hingga menjadi darah bersih kembali.

AWAS TALI PUSAT JUGA BOLEH MELILIT
tinggi rendahnya aktiviti janin boleh dikatakan menjadi petunjuk asas keadaan kesihatannya.bagaimanapun aktiviti janin juga ada kalanya akan menyebabkan berlakunya lilitan tali pusat pada tubuh janin.masalahnya lilitan tersebut akan membuatkan tali pusat bertambah pendek malah ada yg tersepit di antara tubuh janin.
sekiranya masalah ini berlarutan hingga ke saat akhir proses bersalin,ia mungkin menyebabkan berlakunya komplikasi.
apa yg merisaukan apabila tali pusat melilit janin adalah gangguan bekalan oksigen pd janin.janin yg kekurangan oksigen akan sesak nafas,berlakunya gangguan di otak bahkan boleh meninggal di dalam kandungan.

masalah tali pusat melilit janin dapat diketahui melalui pemeriksaan ultra sonografi (USG).namun kerana pemeriksaan seperti ini tidak dilakukan setiap hari ,sementara gerakkan janin pula berlaku sentiasa maka agak sukar untuk memastikan adakah tali pusat melilit janin atau tidak.

cara terbaik adalah ibu hamil selalu memantau dan "berkomunikasi" dengan janinnya.sebenarnya melalui gaya gerakkan janin seseorang ibu boleh membaca keadaan janinnya samaada biasa atau berbeza.
sekiranya gerakkannya terlalu aktif dari biasa atau tidak langsung bergerak dalam tempoh waktu yg lama maka segeralah berjimpa doktor.

fakta tali pusat dan sel induk
====================
~tali pusat umumnya memiliki panjang lebih kurang 60sm.tapi ada juga yg hanya memiliki tali pusat sepanjang 125cm
~tali pusat  mengandungi tiga buluh pembuluh darah iaitu dua pembuluh darah arteri dan satu pembuluh darah vena.
~tali pusat merupakan sumber sel induk .disinilah asal sel darah dalam sistem pertahanan tubuh .sel induk ini dikatakan sangat penting untuk kehidupan (dapat menyembuhkan penyakit yg disebabkan sel tidak dapat berfungsi dengan baik seperti kanser.keadaan ini menyebabkan ramai yg menyimpan sel induk dalam bank darah tali pusat.





pastikan anda memiliki set hamil dari shaklee kerana ia dapat membantu proses kehamilan yg sempurna dan selamat,



set terdiri daripada :
multivitamin@vitalea whit iron membantu ibu-ibu hamil yg mengalami masalah darah rendah,selalu pening dan lesu.
vitamin C membantu membentuk kolegan dan menguatkan sel2 tisu dalam badan.
vitamin B com membantu mengatasi masalah kelesuan .penting bg kesihatan mental,membantu ibu hamil supaya sentiasa tenang dan tidak strees,.
esp (energizing soy protien) memberi tenaga yg berpanjangan,penting untuk kalenjar dan tumbesaran,mencantikkan kulit siibu dan bayi dalam kandungan,membantu perkembangan fetus dan memastikan  kesihatan ibu ditahap optimum.
ostematrik adalah kalsium magneseum dan lengkap dengan vitamin c membantu ibu2 hamil mengatasi masalah kekejangan kaki atau tangan,sakit pinggang,
omega sangat penting dalam membantu pembentukkan otak bayi dan peringkat awal pembentukkan ,mengandungi DHA sangat penting untuk otak.

anda berminat???
boleh pm sy atau sms sy 0129773915 untuk maklumat lanjut,,setiap pembelian dengan sy akan diberi konsultasi dan tips2 secara percuma.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~