Pages

Thursday 29 November 2012

KEBAIKKAN YG TERKANDUNG DALAM SUSU IBU

kalau ramai yg masih tak pasti nak beri susu ibu atau formula ,jangan ragu-ragu lagi .tetapkan pendirian anda dan teruskan usaha anda untuk memberi hanya susu ibu walaupun apa jua rintangan yg datang ,,,insyaallah usaha anda dan kita akan berjaya!!!


kenapa penting sangat eksklusif menyusu ibu ni?
kebaikkan susu ibu sangat luas sebab itu kita harus berusaha mencapainya.

susu ibu merupakan makanan dan minuman terbaik untuk bayi terutamanya sejak lahir hingga bayi berusia 6 bulan.ia mengandungi semua khasiat dalam imbangan yg betul.sebaik selepas melahirkan ,susu pertama kental berwarna kekuningan.susu ini dinamakan kolostrum.khasiatnya amat tinggi ,kandungan protiennya tiga kali ganda melebihi susu ibu biasa.ia mengandungi antibodi yg tinggi serta lebih sel darah putih.

 kolostrum mampu melawan jangkitan pelbagai penyakit seperti cirit-birit,selesema dan radang paru-paru.malah ia bertindak sebagai imunisasi pertama.ibu-ibu digalakkan kerap menyusui ibu pada hari-hari pertama kelahiran bagi membekalkan kolostrum secukupnya pada bayi.

  teknologi moden cuba meniru merumuskan susu formula agar menyamai susu ibu.namun sehingga kini khasiat dan kebaikkan susu ibu tidak dapat di samai apalagi untuk ditandingi .antara kebaikkan susu ibu adalah ia mengandungi zat makanan dalam nisbah yg betul dan isi kandungannya berubah mengikut keperluan bayi membesar.

 kebaikkan susu ibu juga ia adalah bersih dan bebas bakteria.selain itu mengandungi anti jangkitan yg melawan pelbagai jangkitan penyakit.antaranya sel darah putih hidup(LEUCOCYTES)  yg membunuh bakteria.antibodi (IMMUNOGLOBULINS) mampu menentang jangkitan penyakit biasa sehinggalah bayi berupaya membentuk antibodi nya sendiri .sekiranya siibu  mempunyai jangkitan ,antibodi yg dapat melawan jangkitan tersebut akan hadir di dalam susu ibu.


kita kerap melihat bayi kecil menangis tanpa henti berjam-jam lamanya.besar kemungkinan perutnya kembung.sekiranya bayi menyusui ibu sepenuhnya pada usia 3 bulan,masalah ini dapat di atasi.ini kerana terdapat bahan dinamakan BIFUDUS FACTOR membantu bacteria istimewa LACTOBASILLUS  BIFIDUS membiak dan menentang bakteria yg menyebabkan diarrhea atau cirit-birit.selain diarrhea ,susu ibu berjaya menentang jangkitan biasa seperti enzema,lelah dan sembelit.

 susu ibu tersedia bila-bila masa pada suhu badan dan sentiasa steril.susu tepung akan masam selepas beberapa jam tapi susu badan tidak pernah rosak walaupun bayi tidak menetek beberapa hari.kebaikkan susu ibu bukan sekadar menjadi penawar dan bertindak sebagai tembok menghalang penyakit malah ia mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi.

dua kajian terbaru cambrige di england dan flinders australia membuktikan bayi yg disusui badan,kecedasan IQ nya mampu mencecah tahap 7 hingga 10 mata melebihi IQ biasa.


untuk perjalanan menyusui anak tersayang menjadi lebih mudah usaha dan konsistents amat diperlukan,,,,,,,disahklee set penyusuan ini akan memudahkan lagi  penyusuan ibu,,,

























mengapa ibu-ibu memerlukan set ini http://mamasihat-babyceria.blogspot.com/search/label/SET%20PENYUSUAN klik sini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~