Pages

Friday 2 November 2012

BENIH TIDAK SUBUR APA PUNCANYA?

sering kali wanita dipersalahkan jika pasangan terbabit gagal mendapat zuriat,sedarkah anda  lelaki juga turut menjadi penyebab terbesar masalah ini???
merujuk kpd perangkaan yg dikeluarkan oleh badan kesihatan dunia (who),masalah ketidaksuburan lelaki mencatatkan purata hampir 25 peratus daripada angka ini.oleh sebab faktor yg membawa kpd masalah ketidaksuburan ini teramat kompleks,doktar harus menjalankan kajian yg lebih terperinci untuk mengenal pasti puncanya dgn lebih mendalam. 
antara penyebab masalah ketidaksuburan :
antaranya penyebab utama terjadinya masalah ketidaksuburan ialah seperti berikut

-prostatitis(berlaku jangkitan radang atau jangkitan pada prostat)
akhir2 ini masalah prostatitis semakin meningkat khususnya kpd lelaki yg tinggal di kawasan bandar besar,ini terjadi mungkin krn amalan gaya hidup yg tidak sihat,misalnya kurang mengambil air,mudah lelah,sering duduk semasa bekerja,tidak aktif dan daya ketahanan tubuh yg lemah.

-penyakit jangkitan seksual 
banyak penyakit yg boleh dipindahkan kesan drpd hubungan seksual yg tidak selamat,antaranya ialah gonorea dan klamidia.sentiasalah berpegang kpd akal fikiran yg waras dlm memilih gaya kehidupan seksual yg anda inginkan.

KLAMIDIA MENGGANGGU SALURAN TELUR

jangkitan klamidia sering diperkatakan setiap kali membicarakan perihal masalah ketidaksuburan .jika anda sebagai lelaki sudah mendapat jangkitan ini ,tidak mustahil anda akan memindahkannya kpd  pasangan menerusi hubungan seksual dgnnya.walaupun anda sembuh tetapi jika anda melakukan hubungan seksual dgn pasangan yg masih dijangkiti tidak mustahil ia akan kembali menimpa anda.
jangkitan klamidia pd lelaki dan wanita adalah berbeza .jika jangkitan ini menimpa wanita ,ia boleh menyebabkan gangguan besar kpd saluran telur.manakala bagi lelaki pula walaupun menerima jangkitan klamidia secara berulang ,kemungkinan terjadinya masalah ketidaksuburan hanyalah sekitar 10% shj tetapi masih berpotensi,lelaki sebenarnya lebih mudah tahan terhadap jangkitan ini berbanding wanita.klamidia adalah kuman intraselular antara gabungan virus dan kuman di dlm sel.

BAGAIMANA MENGATASI MASALAH KETIDAKSUBURAN INI?

masalah ketidaksuburan dapat di atasi dgn rawatan kesuburan misalnya iui,gamete intra fallopian transfer(gift),in vitro fertilization(ivf) dan cytoplasmic sperm injection (icsi).secara global,peratus ketidaksuburan yg melanda rakyat malaysia adalah sekitar 10 hingga 15%.
selain mendapat khidmat dari badan yg bertauliah ,anda dan pasangan sendiri haruslah mengamalkan gaya hidup sihat,lebihkan pengambilan makanan yg berkhasiat,amalkan gaya hidup sihat dan cergas serta sentiasa mencuba untuk mempositifkan minda.jauhi seks rambang dan sayangi diri seadanya.jika anda dan pasangan masih gagal beroleh cahaya mata  walaupun doctar sudah mengesahkan anda dan pasangan sama-sama "subur",anggaplah semua ini belum rezeki.berusaha dan mohon lah kpd YG MAHA ESA.jangan salah menyalahkan antara satu sama lain.

SET KESUBURAN SUAMI klik sini

SET KESUBURAN WANITA klik sini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~