Pages

Tuesday 13 November 2012

TIPS PENJAGAAN TULANG BELAKANG SEMASA MENGANDUNG

wanita yg mengandung kerap mengadu sakit belakang,lazimnya sewaktu kandungan telah lebih membesar,walaubagaimana pun kekerapan masalah 'prolapsed disc' tidak meningkat ketika hamil kadar masalah ini sama seperti yg tidak mengandung.beberapa perubahan terutamanya peningkatan berat ketika hamil boleh menyebabkan sakit belakang ini seperti;

~HORMON -HORMON YG DIKELUARKAN SEMASA MENGANDUNG AKAN MELEMBUTKAN LIGAMEN DAN OTOT-OTOT SEKITAR TULANG PINGGUL,OLEH SEBAB ITU OTOT-OTOT DI SEKELILING TULANG BELAKANG HARUS BEKERJA LEBIH KERAS UNTUK MENAMPUNG KANDUNGAN DAN TULANG PELVIK INI.

~KANDUNGAN YG KIAN MEMBESAR AKAN MENYEBABKAN PERUBAHAN 'CENTER OF GRAVITY' LEBIH KE HADAPAN.

~JUGA PERLU DITEKANKAN BAHAWA SEMUA FAKTOR -FAKTOR YG BOLEH MENYEBABKAN SESEORANG ITU MENGALAMI SAKIT BELAKANG SEMASA WAKTU BIASA AKAN JUGA MEMBERI MASALAH SEMASA KEHAMILAN.


TIPS PENJAGAAN TULANG BELAKANG SEMASA HAMIL
=============================================
1)amalkan postur yang betul{ seperti disebut di atas ,semasa hamil 'center of gravity' akan lebih ke hadapan .ini menyebabkan seseorang itu lebih cenderung untuk membengkokkan badan ke belakang.ini menyebabkan tekanan ke atas otot di tulang belakang.anda harus menegakkan bahu semasa duduk,berdiri atau berjalan.jika berdiri lama,bolehlah meletakkan  satu kaki di atas bangku kecil untuk memberi sokongan kpd badan.


2)mengangkat dengan cara yg betul{ tidak membongkok semasa mengangkat barang dari lantai.ibu-ibu yg mempunyai anak kecil mungkin mahu membongkok sewaktu memandikan anak.harus diingat sewaktu anda ingin turun ke lantai ,anda seharusnya turun dengan membengkokkan kaki di bahagian paha dan pastikan belakang anda berada dlm keadaan tegak.


3)menggunakan kasut bertapak rendah atau rata kerana kasut bertumit tinggi juga akan menyebabkan  perubahan dlm 'center of gravity'.

4)semasa tidur { disarankan supaya tidur dlm keadaan mengiring ke kiri atau ke kanan dan tidak tidur melentang.semasa bangun dari katil bengkokkan kaki di bahagian lutut dan pangkal paha,dan pusing ke tepi jatuhkan kaki ke lantai,seterusnya bangun dalam posisi mengiring tadi.
5)jika merasa sakit belakang ,anda boleh tuam dgn tuaman panas.

6)mengamalkan senaman regangan belakang.


OSTEMATRIK SUPPLEMENT UNTUK MENGURANGKAN SAKIT BELAKANG.
mengapa ostematrik???
ostematrik amaat sesuai untuk ibu menyusu dan ibu hamil,kerana mengandungi kalsium maegneseum yg membantu mencegah kekejangan kaki/tangan,melawaskan lagi pembuangan,juga amat sesuai untuk individu yg alah pd susu,sakit pinggang,gusi berdarah dan banyak lagi.
kelebihan ostematrik shaklee ini ialah kerana ia mengandungi gabungan kalsium karbonat,kalsium sitrat dan kalsium sitrat malet disamping magneseum dan vitamin D,yg mana ia tidak akan menyebabkan kita sembelit dan lebih selamat dari risiko batu karang.

antara kelebihan ostematrik shaklee ini:
~membantu mengurangkan strees,water retention.
~mengurangkan sembelit,
~gigi dan gusi yg sihat.
~sesuai untuk yg selalu keletihan(memberi tenaga dan kecergasan)
~amat sesuai untuk ibu hamil yg mengalami masalah sakit belakang.
~amat sesuai untuk ibu2 yg menyusu krn memerlukan kalsium yg mencukupi(ostematrik membantu pengeluaran susu anda dgn lebih baik.
~juga membantu mencegah penyakit reput tulang osteoporosis.

anda berminat?
sms atau cal sy 0129773915 atau pm fb sy ain naina.
emelkan ke ainnaina1@gmail.com

untuk maklumat lanjut anda boleh hubungi sy untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yg sesuai untuk anda.anda juga akan diberi tips dan cara pengambilan vitamin yg betul apabila membeli dgn sy.

*semua penulisan/testimoni tentang produk yg dikongsi disini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah,mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit.pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~