Pages

Friday 5 July 2013

TIPS MENJAGA LUKA BERSALIN

Assalammualaikum.....rasa nak update pasal penjagaan luka selepas bersalin pulak mlm ni hihi...sebab teringat masa tahun lepas detik-detik melahirkan puteri sulung ku yang over due 10 hari hihi...gara-gara overdue ku dipaksa "induce" ....aduhhh sakit nye 2 hari 2 malam kesakitan...baru ku rasa mcmna mak melahirkan daku dulu-dulu...huhu sungguh banyak jasa mu mak tidak terbalas anakmu ini.....
bukan itu sahaja dek kerana "dipaksa" bersalin sy terpaksa guna vakum pulak kerana dah teran sekuat hati tapi baby tak nak keluar..huhu...oleh sebab di vakum maka luka bersalin pun banyaklah jugak....

Apa yang menyebabkan terjadinya koyakkan ini?
hanya satu dari 100 orang ibu yang melahirkan secara vagina mengalami koyakkan darjah ke-3 atau ke-4.sukar diramalkan siapa yang akan mengalaminya.oleh sebab itu koyakkan parah juga sukar di elakka.namun begitu kita tahu yang orang lebih cenderung mengalami koyakkan parah ini adalah:

~jika melahirkan anak sulung
~bayi dalam posisi belakang-menghadapi -belakang.
~berat bayi melebihi 4 kg(8 paun 3 aun)
~jika bayi dilahirkan dengan bantuan forsep.


Macamana pula nak menjaga luka bersalin ni?

kebiasaan anak sulung memang banyak kene jahit jadi penjagaannya pun harus rapi...nak luka cepat sembuh banyakkan makan sup ikan haruan..yummy best!!!!!!

~mandi sekurang-kurangnya satu kali sehari....
~tukarlah materniti anda secara kerap dan cuci tangan sebelum dan selepas anda melakukannya.
~terus melakukan senaman lantai pelvis.kita mungkin rasa ini adalah perkara terakhir nak dilakukan namun ianya penting buat kesihatan dalaman kita bukan sahaja untuk hari ini tetapi di masa depan.ia akan mempercepatkan proses pemulihan dan mencegah kebocoran dari usus atau pundi kencing.

~dedahkan jahitan pada udara (hihi ini tips yang sy amalkan selalu).tanggalkan seluar dalam atau sarung dan rehat di atas sehelai tuala lama selama lebih kurang 10 minit ,satu kali sehari je....

~minum air banyak dan makan makanan yang kaya serat.ini boleh menolong anda mengelakkan konstipasi.tentu kita akan rasa lebih selesa jika boleh membuka usus dengan senang/tidak sembelittt...

jika alami koyakkan darjah ke-3 atau ke -4 mungkin kita dinasihatkan mengambil krusus antibiotik selama 5 hari untuk mencegah infeksi.


boleh cuba tips-tips berikut untuk pemulihan:

~letakkan pad gel sejuk,beg kecil ais atau kacang pea beku pada perineum.untuk melindungi kulit yang lembut itu ,balutkan beg ais dengan kain bersih dahulu.

~bila membuang air kecil,tuangkan air suam pada kemaluan .ini akan melarutkan urin dan mengurangkan pedih.

~mandi air ssuam.letakkan beberapa titik minyak lavendar atau minyak tea tree dalam aair tab.sungguh pun tiada bukti yang ia berkesan ,namun ia sedikit sebanyak dapat meredakan ketidakselesaan.keringkan jahitan dengan tuala bersih dan lembut.

~ambil pil penghilang kesakitan.ianya haruslah mendapat nasihat doctor jika ibu menyusui anak.

~letakkan kompres witch hazel atau sapukan witch hazel pada jahitan dengan bebola kapas.

~INFO MENARIK KAT SINI JANGAN LUPA KLIK !!!!

~NAK TAHU CARA MUDAH UNTUK SELAMAT DARI KOYAKKAN ? CLIK SINI....

~NAK TAHU SET BERSALIN UNTUK LUKA BERSALIN CEPAT SEMBUH? CLIK SINI

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~