Pages

Friday 7 December 2012

URUTAN PERINEUM

pernah kah anda mendengar tentang urutan perineum???
jarang tapi bagi yang sudah biasa mendengar pasti tahu dan paham,,,,,,

 biasanya urutan perineum ini dilakukan ketika 2 minggu sebelum kelahiran bayi,,,,,kerana dengan mengurut perineum ia dapat merenggangkan lagi ruang vagina agar lebih mudah bayi keluar nnti,,,,,

cara-cara mengurut perineum adalah:

~basuh tangan dan pastikan kuku sentiasa pendek,tenangkan diri ditempat yang selesa dengan cara mencangkung.
~sapukan pelicin(minyak zaitun) jangan guna minyak bayi ,minyak galian atau petroleum jelly.
~letakkan 1 atau 2 jari anda lebih kurang 1-1.5 inci ke dalam faraj.tekan sedikit ke bawah iaitu ke arah dubur dan ke sisi sehingga terasa sedikit regangan.
~tetapkan keadaan tersebut selama 1-2 minit.
~urutan perlu dilakukan dalam bentuk "U" berulangkali .
~urutan perineum hendaklah dilakukan perlahan-lahan selama 10 minit setiap hari(sekurang-kurangnya 4kali seminggu).selepas 1-2 minggu anda akan terasa lebih regangan.

mungkin bagi sesetengah orang berkata tidak perlu semua ni,,,,tapi semuanya atas diri kita nak buat ke tidak,,,tiada paksaan,,,

tapi ada ibu-ibu yang mengatakan kelahiran menjadi lebih mudah jika melakukan urutan ini,,,,,biasanya kurang koyakkan nya,,,,tetapi bagi ibu hamil sulung sulit sedikit kerana jalan anda masih sempit dan mungkin akan dilakukan episiotomi.




SUAMI TAMBAH SAYANG!!!!!
KETATKAN KEMBALI






1 comment:

  1. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Kurangkan risiko di jahit selepas bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti senanglah nak meneran. Baby besar pun tiada masalah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~