Pages

Friday 21 December 2012

PANDUAN ELAK MEROYAN~~

kelahiran bayi yang dinanti-nantikan selama ini seharusnya memberi sinar baru dalam kehidupan anda.anda sepatutnya bergembira dengan kelahiran si manja,namun yang demikian ,terdapat segelintir ibu yang mengalami masalah kemurungan selepas bersalin atau dalam masyarakat melayu sebut meroyan.

dianggarkan kira-kira 80% ibu mengalami masalah sebegini dan 10 % drpd nya terjadi pada tahun-tahun pertama selepas ibu melahirkan bayi mereka.sehubungan itu ,terdapat doktor yang boleh mengesan masalah ini sejak drpd ibu hamil lagi.namun yang demikian jumlahnya terlalu kecil.doktor2 tersebut biasanya merupakan doktor yang biasa dikunjungi oleh ibu bagi setiap kehamilannya.
 dengan itu doktor berkenaan mudah bertindak balas dari awal lagi menghalang masalah kemurungan drpd terus berlanjutan.dalam pada itu ,sekiranya anda mempunyai simptom-simptom seperti insomnia,tidak boleh menumpukan tumpuan sewaktu melakukan sebarang jenis kerja,mudah tersentuh sehingga mengalir air mata,tidak berselera makan,bimbang tanpa ada sebab dan yang seumpama dengannya,anda digalakkan untuk mendapatkan nasihat drpd pakar ginekologi dan obstetrik anda secepat mungkin.


JOM BACA CARA-CARA UNTUK MENGELAKKAN MEROYAN~~~

1)sesuaikan diri ~
sememangnya memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu adalah berat lebih-lebih lagi bagi yang pertama kali melahirkan anak.anda perlu peruntukkan masa 24 jam untuk melayan karenah bayi yang memerlukan perhatian sepenuhnya drpd anda.namun anda masih perlu memenuhi tuntutan ini walaupun kadangkala mengadu keletihan.untuk itu anda perlulah bersikap positif dan menyesuaikan diri dengan peranan baru.

2)rehatkan diri~
luangkan sedikit masa sekurang-kurangnya 10 minit dengan berehat sebentar seperti melakukan meditasi ataupun mandi.paling tidak pun tarik nafas panjang untuk meleraikan keletihan,dengan yang demikian anda dapat mengelakkan diri drpd bermurung .hasilnya anda akan lebih tenang dan dapat menjalinkan hubungan dengan bayi dengan lebih rapat.

3)bersenam~
ibu yang rajin bersenam sebelum dan selepas bersalin cenderung untuk memiliki emosi yang lebih stabil.namun sekiranya anda terdiri drpd golongan yang malas bersenam ,masih belum terlambat untk mengubahnya.tidak perlu senaman yang berat cukuplah yang ringan2 shj.

4)tidur~
bayi biasanya mengambil masa yang panjang untuk tidur di siang hari.jadi salah  satu cara untuk anda mengatasi kemurungan ialah dengan mencuri masa untuk melelapkan mata sewaktu bayi tidur.jadi anda dapat berehat sebentar .gunakan masa tersebut untuk menggantikan semula tidur anda yang sering terganggu di malam hari.usahlah menyibukkan diri untuk melakukan kerja-kerja rumah.kerja-kerja tersebut boleh dilakukan pada masa lain(suami kene bantu isteri ugak ye!!).

5)usah risau~
bagi yang bekerja sepenuh masa anda tentu mempunyai perancangan kerja yang tersendiri.anda mungkin perlu menyenaraikan perkara2 yang perlu dilakukan bagi memastikan perjalanan kerja berjalan lancar.

6)bantuan~
dapatkan bantuan sama ada drpd ahli keluarga mahupun kawan-kawan sewaktu anda perlu melakukan tugas-tugas penting.sebagai contoh anda boleh meminta ibu,kakak atau adik untuk menjaga anak sewaktu anda perlu menghadiri tugasan luar kawasan.

7)mengasingkan diri akan menambahkan lagi kemurungan.ketahuilah!! bukan anda seorang shj yang mengalami masalah sebegini .ramai lagi ibu di luar sana yang menghadapi masalah yang sama.jadi lebih baik jika anda mencari kawan-kawan yang turut mengalami masalah seperti anda.dengan itu anda dan mereka dapat berkongsi pengalaman.

8)belajar~
masa untuk anda mengecap keseronokkan bergelar ibu masih lagi panjang.pada mulanya anda mungkin agak sukar menyesuaikan diri.pada ketika ini lah perasaan tidak menentu akan muncul.ingat!!! anda dan bayi memerlukan masa untuk menyesuaikan diri masing-masing.ambillah masa dan bergembiralah menjadi seorang ibu.

9)tiada yang sempurna~
lazimnya,golongan yang mengalami masalah kemurungan ialah orang yang mementingkan kesempurnaan.apabila anda tertekan ia secara tidak langsung akan mendorong kemurungan.anggapan bahwa anda bukanlah seorang ibu yang tidak boleh menjalankan tugas dengan baik adalah tidak benar.tiada siapapun di dunia ini yang sempurna.


untuk sebab itu lah ibu-ibu memerlukan ketenangan dan rileks bagi menghalang kemurungan....sebab itu ramai ibu-ibu memilih set berpantang shaklee kerana bukan shj luka cepat sembuh tetapi dari emosi memberi ketenangan (mood yang baik).
set ini terdiri drpd :
~multivitamin-vita lea
~vitamin B com
~vitamin C
~ostematrik
~zinc com
~esp energizing soy protein.

antara khasiat yang diperolehi daripada set ini:

~luka jahitan cepat sembuh
~sesuai untuk ibu bersalin normal /cazer
~susu yang cukup buat anak tersayang
~sihat dan bertenaga sepanjang tempoh berpantang
~boleh terus di ambil walaupun baby ada kuning/jaundis
~tidak panas dan tidak mendatangkan masalah pada bayi 
~masalah keguguran rambut dapat di atasi
~mood yang baik/tidak meroyan sepanjang tempoh berpantang
~boleh di ambil terus walaupun anak ada G6PD.

lagi info best tentang set berpantang ini klik sini :)

ketahui 8 tips lahirkan anak soleh klik sini ;)

doa memperbanyakkan susu ibu klik sini ;)



anda berminat dan nak order???

add fb sy :ain naina jom kita chatting!!!

like fanepage sy untuk informasi lagi menarik:mama collection

sms @cal sy :0129773915 untuk dapatkan harga special!!!

emelkan kepada: ainnaina1@gmail.com

bank in kpd akaun noraini harun :162405073935 manybank.

NO ID :874853 bagi anda yang ingin walk in sendiri ke branch shaklee terdekat anda boleh guna no id untuk dapat harga ahli.

jika anda telah bank in sila maklumkan sy atau sms sy untuk proses penghantaran barang.


*segala testimoni/penulisan disini bukanlah bertujuan untuk merawat.menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit*




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~