Pages

Wednesday 19 December 2012

ASMA KETIKA HAMIL

asma sewaktu hamil boleh menjadi serius jika tidak dikawal.lebih menakutkan apabila bayi dalam kandungan turut terkena tempiasnya.asma akan memberi kesan kepada satu hingga empat peratus wanita hamil.secara umumnya lebih kurang 1/3 wanita yang mempunyai asma,merasakan penyakit yang dihidapi menjadi semakin baik ketika hamil.

  kira-kira 1/3 lagi menjadi semakin teruk manakala 1/3 selebihnya tidak mengalami sebarang perubahan.
*maklumat menarik untuk anda ketahui ialah asma biasanya menjadi teruk di antara trimester kedua dan ketiga.,kemudian menjadi bertambah baik beberapa minggu sebelum melahirkan.*
 oleh itu,wanita yang sememangnya menghidap asma perlu mengawal penyakit itu terlebih dahulu sebelum mengambil keputusan untuk hamil.hal ini dikhuatiri wanita tersebut akan mengalami asma yang lebih teruk setelah sah mengandung.masalah ini biasanya berlaku disebabkan oleh sikap wanita itu sendiri yang takut untuk mengambil sebarang jenis ubat asma sepanjang kehamilannya.alasannya mereka bimbang ubat-ubatan tersebut akan memudaratkan bayi dalam kandungan.
 tanpa disedari sikap sebegini sebenarnya menambahkan lagi masalah yang sedia ada.DIINGATKAN!!!sekiranya wanita hamil menghentikan pengambilan ubat tanpa nasihat doctor sewaktu hamil,asma akan lebih memudaratkan berbanding jika mereka mengambil ubat!!!.

KESAN PADA BAYI
asma yang tidak dikawal ketika hamil boleh memberi kesan kepada ibu dan kandungannya .bagi mana-mana wanita yang mengalami asma tahap teruk,mereka berisiko untuk mengalami tekanan darah tinggi sekaligus mendorongnya melalui kelahiran pramatang.
 malah bagi sesetengah wanita yang mengalami alahan mengandung yang teruk,mereka terdedah kpd risiko pendarahan....lebih teruk jika masalah ini berlaku sewaktu proses bersalin.jika paru-parunya tidak berfungsi dgn baik ,proses bersalin mungkin menjadi kurang lancar...NAUZUBILLAH MIN ZALIK.

kadang-kadang apabila oksigen yang sepatutnya diperolehi oleh bayi tidak mencukupi,tumbesarannya boleh terbantut.walaubagaimana pun ,hal ini tidak melibatkan pembesaran otak.
keadaan seperti ini memungkinkan ibu melahirkan bayi dengan kurang berat badan.masalah ini juga boleh menjadi punca kematian bayi.

NASIHAT BUAT IBU HAMIL YANG MENGIDAP ASMA

1)dapatkan kaunseling daripada doktor anda untuk menguruskan asma sebelum hamil.
2)ukur tahap asma.
3)teknik gune inhaler.
4)ambil ubat~secara umumnya ubatan asma adalah selamat digunakan semasa hamil termasuklah ubat steroid.ada juga ubatan yang tidak boleh diambil oleh ibu hamil antaranya prostaglanding F2 alpha dan ergometrine(ubat kecutkan rahim).
5)maklumkan kepada doktor sebelum bersalin  yang anda ada asma.


untuk memberi kelegaan buat  ibu hamil yang menghidap asma shaklee menawarkan set asma buat ibu hamil yang ada asma....

antara set nya adalah:
~omega
~vita-lea
~VITAMIN B COM
~ostematrik

set ini juga amat digalakan diambil oleh ibu2 yang hamil trimester ke2 dan ke3.



nak order??
pm atau add fb sy ain naina jom kita chating !!!
like fanepage sy mama collection untuk dapat info lagi menarik!!!
emelkan kpd ainnaina1@gmail.com &cal sy 0129773915,,,,,,,
bagi sesiapa yang ingin walk in sendiri ke branch shaklee terdekat boleh gune NO ID sy 874853 untuk dapat harga special,,,tapi bagi yang ingin order dengan sy anda juga akan mendapat harga cukup special,,,,,
bank in kepada noraini harun 162405073935 bank maybank.....jika anda telah bank in maklum kan sy melalui no d atas agar percepatkan proses penghantaran.


set bersalin yang tepat klik sini
ketahui teknik yang betul semasa bersalin klik sini



*segala penulisan/testi yang dikongsi disini bukanlah bertujuan untuk merawat,menyembuh,mendiagnos apajua penyakit*





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~