Pages

Tuesday 11 December 2012

SUSU IBU VS SUSU FORMULA

alhamdulillah syukur kpd allah yang memberi nikmat yang tidak terhingga pada semua hamba2NYA,,,,juga amat bersyukur kerna allah memberi peluang kpd ku untuk menyusui my littel princes selama baru 7bulan ,,,berharap agar dapat terus sampai 2 tahun insyaallah,,,amin.

baru-baru ini ada la sy terdengar tentang perselisihan paham tentang penyusuan ibu2 dan tentang susu formula.....bagi sy rezki itu datang dari allah memang DIA yg maha pemberi ,,,,tetapi kita sebagai ibu juga harus berusaha membuat agar susu dapat diberi kpd yg tersayang,,,bukan susu formula ye,,,,jangan mudah berputus asa,cekal hadapi rintangan yang penting berdoa tidak putus :),,,,,,,...

dalam menghadapi kemodenan hidup sekarang yang penuh cabaran pasti sedikit sebanyak menguji ibu-ibu yg BF sepenuhnya,,,sebagai contoh ketika membeli belah,beriadah,ke majlis kawin dan sebagainya pasti jalan mudah adalah memberi susu botol jalan mudah,,,jangan cepat menyerah!!!! jangan malu!!! mengapa harus malu? anak kita,,adalah amanah allah kenapa kita mensia-siakan pemberian nikmat allah ini? biarlah sesulit mana pun ketika hendak bg BF,,,sekarang kan banyak kemudahan disediakan bg para ibu menyusu spperti bilik penyusuan di mall atau tmpt shoping,surau dan sebagainya.

tidak kurang juga ada yg mengatakan kalau menyusu badan payudara akan kendur la ape la,bagi sy itu semua alasan shj,,jika anda ibu yang benar2 menyayangi anak anda pasti anda akan berusaha ke arah penyusuan BF..

disini sy akan kongsikan cabaran ibu-ibu yang BF dengan IBU2 yg bg FM

cabaran memberi susu formula:
~perlu cari susu formula yg benar2 serasi dgn bayi.
~keselamatan produk tersebut.
~susu formula yg berjenama agak mahal .
~kurang antibodi.
~kesesuaian dgn keperluan bayi seiring dgn pembesaran bayi.perlu tukar jenis-jenis susu apabila bayi telah capai umur tertentu.
~mudah mendapat sembelit.

cabaran memberi susu badan:
~sakit dipayudara pd peringkat awal kerana masih tidak pandai untuk menyusukan (Latchon pain).namun masalah ini boleh di atasi dgn mendapatkan pertolongan drpd yg pakar -banyakkan pembacaan ye-.
~lebih frekuensi penyusuan kerana susu ibu sangat mudah di hadam.anda akan mendapati  bayi anda tidur tidak lama seperti bayi yg minum susu formula.
~lebih komitment buat siibu-perlu kerap menyusu /pam payudara untuk buat stok susu perahan.namun akan menjadi lebih mudah dgn praktis yg berterusan &pengurusan masa yg efektif.
~ibu perlu hadkan pengambilan kafien.
~kondisi kesihatan/perubahan si ibu.

sekarang anda sudah ketahui kebaikkan di antara susu ibu dan susu formula serta cabaran masing2.mungkin anda boleh jadikan panduan ini untuk membuat keeputusan dalam memilih makanan awal yg mana untuk anak anda.....

mmm jika anda tanya pd sy,,,sudah pasti 100% galakkan anda untuk menyusukan bayi anda 6 bulan pertama dengan susu ibu shj... dan diteruskan lagi penyusuan susu ibu berserta makanan pejal sehingga bayi anda berusia 2 tahun.bagi sy tidak kira anda ibu bekerjaya atau surirumah bayi anda berhak mendapat susu ibu kerana ia susu terbaik....sy tidak setuju apapbila ada yg berkata "awk surirumah jadi tidak pergi mana2 jadi susu badan penuhla",,,jadi maksudnya kalau sy bekerja sy tak perlu beri susu badan? oppppsss ,,salah tuuu,,,tidak kira ibu-ibu bekerjaya atau tidak penyusuan susu ibu tidak harus dipandang remeh,,

                                                  khasiat susu ibu vs susu formula


walaupun begitu,,,,sy tidak memandang hina org yg FM bayinya,,,,kita semua tidak disekat oleh mana-mana pihak dlm hal ini,,,semua ini adalah rezki dari ALLAH SWT jika dia izinkan alhamdulilah,,,,namun begitu sudahkah kita berusaha sesungguh-sungguhnya dalam berusaha memberi susu ibu buat anak2?
corak pemakanan ibu juga memainkan peranan penting dalam hal ini,,,,,sebab itu sy hanya  menggunakan shaklee untuk memperbanyakkan lagi nutrisi di dlm susu bukan shj baik untuk ibu malah lebih lagi pada bayi,,,,

penyusuan lebih meriah dengan set penyusuan shaklee

tips penyusuan yang terbaik


my littel princes mama dan abah
berikan yang tersayang anda dengan susu ibu :)




kredit by ain.naina

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~