Pages

Thursday 24 January 2013

FOREMILK DAN HINDMILK~~SUSU IBU CAIR?

Assalammualaikum,,,,
pada pagi jumaat yang syahdu ni nak cerita tentang susu ibu cair,kenapa susu ibu cair?adakah ia tidak berkhasiat untuk bayi?banyak persoalan begini di ajukan,,,,,buat yang masih menyalahkan supplement tentang susu cair atau tidak,,,,kami tidak pernah menganggap supplement membuat susu ibu semakin pekat atau pun mengganggap jika ibu tidak mengambil supplement maka susu ibu cair,,,salah tanggapan itu,,,,kami bukan penjual yang nak kaut keuntungan semata-mata......


ramai ibu yang mengadu bimbang jika susu cair maka anak tidak kenyang,,,,disebabkan faktor tersebut ramai yang memberi susu formula sebagai jalan penyelesaian,,,untuk pengetahuan  semua mommy's  susu ibu kelihatan cair adalah normal dan ia bergantung kepada beberapa faktor seperti cara pemakanan ibu dan keadaan cuaca.....

di awal penyusuan susu memang nampak cair dan ia dipanggil foremilk ia cair kerana ia boleh menghilangkan dahaga bayi.di akhir penyusuan susu lebih berlemak dan dipanggil hindmilk..hindmilk lebih pekat dan berkhasiat tujuan untuk mengenyangkan bayi.

faktor yang perlu ibu ketahui  apabila cuaca panas susu ibu akan lebih cair dari biasa (mengikut pengalaman sy sendiri) ia untuk bayi rasa hilang dahaga.apabila cuaca sejuk pula susu ibu kelihatan lebih prkat dan mengandungi khasiat membolehkan bayi lebih kenyang.anda perasan bila demam susu anda akan cair?kerana suhu badan ibu panas jadi susu akan cair la.



susu ibu cair bukanlah menandakan ia tidak berkhasiat,susu ibu tetap mempunyai banyak khasiat walaupun cair.tetapi cairnya susu ibu menandakan ibu perlu teliti dan mengkaji semula semua rutin ibu dan atasi masalah tersebut.

antara sebab kenapa susu ibu kelihatan cair adalah:::

~ibu kurang sesi mengepam.

~tidak mengosongkan payudara setiap kali pum.
apabila makin lama susu ibu dibiarkan di dalam kalenjar ,memang susu ibu akan cair bila keluar.sebab itu ibu perlu mengosongkan payudara setiap kali pum.


bagi  ibu yang bergelar suri rumah seperti sy ,,anda cume perlu kerapkan sesi menyusu dan lebih lama maka susu hasilnya pasti lebih pekat insyaallah.
jika perlu ibu juga boleh pum selepas bayi menyusu untuk mengosongkan breast sepenuhnya.jika hasil perahan sedikt tidak mengapa kerana bukan nak buat stok susu cuma nak kosongkan breast agar susu lebih banyak dan pekat terhasil nnt.

salah satu faktor yang mempengaruhi susu ibu adalah cara pemakanan kita,kerana kita semua tahu apa yang bayi makan adalah "hasil" dari apa yang kita makan juga,jadi pemakanan dan diet seimbang perlu ada dalam makanan harian,jadi pemakanan ibu adalah mestilah lengkap dengan khasiat penting baru susu akan terhasil dengan lebih baik.


kebanyakkan ibu-ibu sekarang sentiasa sibuk mengurus kerja,tiada masa untuk memilih makanan yang mempunyai zat penting maka pengambilan supplement adalah altenatif terbaik buat untuk anda.supplement bukan shj membantu memberi nutrisi terbaik buat anda malah juga memberi banyak manfaat buat si manja anda.

alhamdulillah,,sy sendiri mengamalkan supplement penyusuan shaklee.....malah sy mendapat feedback yang baik dari ibu-ibu yang mengamalkan set ini..ingin sy ingatkan mereka yang masih memperlekeh kan pengambilan supplement,,,,ingatlah bahawa kita memang tidak akan dapat lari dari mengambil nya dalam kehidupan harian ,,,adakah anda lebih rela mengambil pil-pil yang berlambak di pasaran luar dan pil itu tidak diketahui asal usul nya??anda sanggup mengambil pil jenis sentitik?? terpulang pada anda,,,....tepuk dada tanya selera,,,,sebab selera sy hanya pada supplement shaklee...



hasil tandem 3 kali walaupun demam!!!! hanya dengan set penyusuan shaklee....;)




set 3m..........sangat memuaskan hati ibu-ibu.....



woow,,,inilah tanda suami dan bapa yang prihatin tentang penyusuan ibu,,,tabik la!!!...


bagi ibu-ibu yang tidak mahu mengamalkan supplement anda juga boleh mengambil esp (energizing soy protein),,esp juga mampu memperbanyakkan susu ia juga salah satu milkbooster......apa salah nya melabur untuk kesihatan sendiri disamping memberi banyak manfaat pada simanja.......



sangat pekat sampai tersumbat berkat ambik esp laaa,,,apa lagi??? nak cube???jom order hari ini dengan sy dan dapat harga special lagi!!!!!..

pm/add fb :ain naina boleh kita chat.

like page:MAMA sihat baby ceria untuk dapat informasi hebat dan harga diskaun.

no telefon:0129773915.

emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com



*segala testi/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit*



1 comment:

  1. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Susu Ibu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~