Pages

Thursday 24 January 2013

KEREKTER ANAK SULUNG~~~

Assalammualikum,,,,,
siapa kt sini yang bergelar anak sulung,along atau kaklong???
mmm,,bergelar anak sulung tidak semudah yang disangkakan tau,,,mengikut pengalaman sy sendiri sebagai anak sulung dan cucu sulung (belah mak) menjadi kaklong tidak mudah tau,,,,banyak yang kene dikorbankan ........

antaranya barang mainan,masa nak bermain(kene tolong mak jaga adik)heheh,,sy sendiri punya adik2 10 orang lagi yang kebanyakkan nya adalah lelaki!!! fening kepala betul bila berhadapan dengan mereka.......itulah antara keluhan menjadi anak sulung,,,tetapi yang best jadi anak sulung mak sayang hehehe,,,semua barang dapat guna yang baru-baru sebab adik2 guna barang yang kakak atau abang guna dulu hehehe..............

setiap anak dilahirkan dengan kerekter yang berbeza-beza,,,kenapa ?? itu faktor yang sukar untuk dirungkaikan....

wahai adik-adikku,,,,

~~~kamu kene fahami kenapa kaklong/along selalu marah dan membebel dan malas nak memberi   pertolongan kerana kaklong nak kamu belajar berdikari dan jadi lebih tanggungjawab mcm kaklong.


~~kenapa adik-adik sering jealos bila kakak /abang sulung sentiasa dapat yang baru sedangkan mereka selalu menggunakan barang-barang yang telah digunakan oleh kakak dan abang??
 hihi bukan niat kakak/abang nak dapat yang baru,,kerana sememangnya jika kakak/abang tidak mendapatkan baru dari mana lagi kami nak perolehi.sebenarnya ingatlah bahawa kami menggunakan yang baru untuk mencuba memberi keselesaan yang lebih baik kepada adik-adik.


~~betul ke ibubapa terlalu sayangkan anak sulung ni???
mmm,,buat adik-adikku anak sulung tidak minta dimanjai atau dilebih sayang tapi kene tahu anak sulung dilahirkan "pertama" kerana itu ayah dan ibu sayang kerana hendak kaklong/along menjadi contoh buat adik2 ye,,,,,bukan nak buat adik2 cemburu tetapi biasanya anak sulung lebih bertanggungjawab dan selalu memikirkan orang lain dahulu.



~~betul ke anak sulung sentiasa melarang adik-adik dari melakukan itu dan ini padahal mereka sendiri melakukannya??

sudah semestinya,,mereka melarang adik2 dari berbuat demikina kerana mereka sayangkan adik2 ,,
adik2 kan umpama permata hati meraka..anak sulung merupakan pengganti selepas ibubapa tetapi hormatilah mereka sebagai seorang yang lebih berpengalaman keranan kaklong/along mahukan yang terbaik buat adik2 mereka ;).

ingat ye,,walaupun kakak/abang sulung anda tidak pernah menunjukkan rasa sayang mereka dengan perkataan sayang mahupun tidak pernah menegur dan mendidik dengan  cara berhemah percayalah dalam diri mereka tersimpan rasa kasih dan sayang pada adik2......





***pesanan sy sebagai anak sulung,,,hargailah mereka selagi mereka masih ada di depan mata kita****



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~