Pages

Tuesday 1 January 2013

8 TIPS ATASI MASALAH KAWALAN KENCING~~~

jom kali ni sy nak share satu masalah yang sering di alami oleh wanita-wanita tidak kira tua atau muda,,,jom kita bace ye,,,
gejala lemah kawalan kencing berlaku disebabkan oleh masalah pada otot dan saraf yang mengawal dan membebaskan air kencing.hal ini terjadi kerana otot lantai pelvis menjadi lemah dan tidak kuat untuk mengawal air kencing daripada terkeluar.





antara tips yang kita boleh amalkan adalah:

~kekalkan berat badan yang sesuai bagi mengurangkan bebanan pada otot lantai pelvis.

~amalkan senaman khas seperti senaman lantai pelvis dan senaman kagel untuk menguatkan otot lantai pelvis.

~kurangkan pengambilan minuman atau bahan yang mengandungi kafien yang tinggi kerana ia akan meningkatkan pengeluaran air kencing.

~hindari diri daripada meminum minuman sejuk atau air batu yang mudah menyebabkan batuk .lebih baik jika anda amalkan minum lebih banyak air suam.

~elakkan minuman berkarbonat yang boleh menyebabkan radang atau rengsa pada pundi kencing.

~gunakan pelapik seluar yang direka khas untuk masalah kawalan kencing.ia boleh memberikan anda perlindungan drpd kebocoran supaya selesa dan yakin.

~buat diary pundi kencing kerana ia dapat membantu anda berwaspada.hal ini juga membolehkan anda mempelajari cara-cara mengurus masalah kawalan kencing.

~latihan pundi kencing sangat berkesan dalam mengurangkan kekerapan individu untuk ke tandas.jika doktor mencadangkan anda melakukan latihan ini,anda perlu memulakan dengan mengisi diary pundi kencing terlebih dahulu supaya program yang berkesan dapat direka untuk anda.

~~jom cube posisi baru untuk suami&isteri aje klik sini

~~anda ada masalah keputihan??klik sini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~