Pages

Wednesday 9 January 2013

8 TIPS DIDIK ANAK MAKAN SECARA SIHAT~~~

bismillahhirrahmannirrahim,,,,,dengan nama ALLAH sy mulakan mengupdate blog ini,,,syukur la kita masih bernyawa lagi,,,diberi kesihatan yang baik oleh NYA,,,
walaupun keletihan melayan sicomel yang semakin lincah ini namun sy happy dapat tengok dia membesar di depan mata ,,,,jadi pada ibu-ibu yang nak jadi macam sy hanya hubungi atau pm fb sy je,,,,mcmna sy buat,apa yang sy buat akan sy share pada anda....

ok malam ni nak share tentang pemakanan anak-anak,,sebagai ibubapa kita mesti lah menitik beratkan cara pengmbilan makanan untuk anak-anak kita kan?jadi bukan sahaja menitikberatkan soal pemakanan tetapi juga menitikberatkan soal makan secara sihat atau tidak...

jom share 8 tips cara didik anak makan secara sihat !!!!!!!

~anda yang menetapkan apakah makanan yang akan dibeli dan dihidangkan kepada anak anda nanti.walaupun mereka pasti lebih memilih makanan yang kurang nutrisinya,anda sebagai orang dewasa bertanggungjawab apabila membuat keputusan makanan apakah yang perlu ada di rumah anda.

~berikan kebebasan untuk anak anda memilih makanan yang dihidangkan untuk mereka.tetapi harus diingatkan pilihan makanan adalah berdasarkan makanan yang anda tetapkan.buatkan jadual untuk hidangan biasa dan juga waktu makan snek.biarkan mereka pilih apa yang mereka suka dan berapa banyak yang mereka mahu makan.

~biarkan anak-anak anda berhenti makan apabila mereka sudah berasa kenyang.berikan hidangan yang kecil dahulu kepada mereka supaya mereka tidak makan terlalu banyak.

~anak anda akan mula makan sejak dari kecil,oleh itu berikan pelbagai pilihan untuk mereka.anda mungkin perlu hidangkan makanan baru beberapa kali untuk acara yang berbeza kepada sikecil untuk dia belajar menerimanya.jangan paksa mereka untuk makan  tetapi berikan beberapa gigitan supaya mereka dapat merasa sendiri keenakkan makanan tersebut.


~kira jumlah kalori minuman anak anda.air bergas dan lain-lain minuman bergula akan menambah pengambilan kalori mereka.apa yang terbaik adalah air kosong dan juga susu.jika anda ingin berikan jus,pastikan ia adalah 100% jus tetapi kanak-kanak tidak memerlukan terlalu banyak jus cukup antara 4 hingga 6 auns setiap hari bagi sikecil yang ke tadika.

~sesekali berikan mereka makanan manis seperti kek cawan memang tak salah,asalkan jangan jadikan ia sebagai rutin dan pencuci mulut setelah hidangan utama.percayalah jika mereka ada pilihan anak-anak anda pasti memilih untuk memakan kek daripada hidangan utama.

~jadilah contoh yang baik untuk anak-anak anda.makan secara sihat adalah bermula daripada anda sendiri,,ye betul tu apa yang kita buat kita makan semua nya diperhatikan oleh anak-anak kita,,jadilah contoh yang terbaik.cubalah mengajarkan mereka cara makan yang baik.pilih snek yang berkhasiat,makan di meja dan jangan lupa untuk makan pada waktu yang ditetapkan.


~hadkan masa menonton televisyen anak-anak anda,apabila mereka menonton tanpa had kanak-kanak akan cenderung untuk makan sambil menonton.ada kajian yang menunjukkan kanak-kanak yang dihadkan waktu menontonnya dapat mengurangkan peratus lemak dalam badan mereka.apabila mereka tidak menonton ,anda dan sikecil boleh membuat aktiviti yang lebih menyihatkan .lebih sihat dan menyeronokkan selain dapat meluangkan masa bersama,,,;)



~adakah anak anda sering demam dan selesema? anda patut klik sini.

~nak tahu tips hamil mudah?anda patut klik sini.

~anda berminat dan ingin ketahui cara nak menambah pendapatan dari rumah seperti sy? pm ain naina yer atau sms 0129773915...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~