Pages

Monday 22 October 2012

ADAKAH ANDA BETUL2 MENGENALI VITAMIN YG ANDA AMBIL?

sy percaya sebagai seorg yg sentiasa mengambil berat tentang kesihatan diri,suami,anak2,isteri,anda pasti seorng yg bijak dalam mencari supplement yg sesuai untuk diri anda dan keluarga tersayang.
 sebagai seorang yg sayang keluarga:
=adakah anda sudah memastikan yg vitamin atau supplement yg anda ambil itu sesuai untuk anda dan ahli keluarga anda?
=adakah anda sudah memastikan yg vitamin yg anda ambil untuk anda dan ahli keluarga anda adalah vitamin yg berkualiti elok untuk penyerapan badan?
=adakah anda rasa yakin bahawa vitamin&supplement yg anda ambil itu bebas dari campuran bahan2 pengawet,perasa tumbuhan atau dadah?
jika ya jawapn anda ,anda seorang pengguna yg bijak ....kerna anda tahu apa yg terbaik untuk anda dan ahli keluarga anda.

disini sy ingin berbincang mengenai jensi2 vitamin yg kini hangat dipasaran,,,apa vitamin yg hangat dan terhangit ituuuu?
iaitu vitamin sintetik dan vitamin organik...(bace dulu ye,,,)

APAKAH ITU VITAMIN SEMULAJADI?
-vitamin semulajadi ini dihasilkan dgn pemprosessan yg seminima mungkin dan kepekatan nutrien adalah dlm keseimbangan yg menghampiri kpd keadaan ia ditemui di alam semulajadi.
-pemprosessan vitamin semulajadi ini adalh teramat tinggi berbanding vitaminsintetik&vitamin organik.
-ia memerlukan pelaburan yg tinggi dari segi sumber semulajadi yg berkualiti.
-kebanyakkan syarikat tidak menjual vitamin atau mineralsemulajadi,krn kos mahal.satu2 syarikat yg menjadi pengeluar untuk vitamin semulajadi adalah SHAKLEE(boleh rujuk :A consumer report by editors of reseach instituti for preventive health care).

APAKAH ITU VITAMIN SINTETIK?
-merupakan nutrien yg dihasilkan dalm persekitaran makmal.
-vitamin ini bersumberkan tar arang batu.
-kos penghasilannya yg murah dan komponennya adalah merupakan bahan kimia.
-kebanyakkan makanan tambahan (supplement)yg dijual dipasaran adalah drpd jenis vitamin sintetik.
-syarikat biasanya lebih mengutamakan keuntungan dgn cara ini dalam penghasilan makanan tambahan.
-vitamin sintetik adalah vitamin yg biasanya kita jumpa dgn lebih     mudah di farmasi.
-walaupun secara kimianya ia semulajadi tetapi dari segi struktur nya ia jauh berbeza, LABELnya dilabelkan huruf"I" berbanding huruf "D" bg semulajadi (boleh rujuk :how to understand food suplement labels by DrBruce.miller).

MENGAPA KITA PERLU MENGAMBIL VITAMIN SEMULAJADI?
-enzim didalam nya tidak mengalami perubahan melampau dlm proses.
-ia tidak menggunakan pengisi atau pengikat keras yg menghalang penyerapan nutrien.
-penyediaan bahan mentah dari sumber semulajadi yg berkualiti.
-ia adalah semulajadi bio kedapatan  dan disimpan dlm tisu badan lebih lama berbanding sintetik.
-imbangan semulajadi nya dikekalkan sebaik mungkin.
-badan kita lebih mudah menukarkan vitamin semulajadi bg menjalankan kepelbagaian fungsinya.

KENAPA KITA PERLU MENGELAK DARIPADA VITAMIN SINTETIK?

  1. ia tidak digunakn sepenuhnya oleh tubuh badan kerana struktur sistem enzim badan kita adalh untuk sesuatu yg semulajadi.
  2. percubaan untuk memadankan enzim tubuh badan kita dgn vitamin sintetik adalah umpama KITA GUNA SARUNG TANGAN KANAN PADA TANGAN KIRI,ia tidak akan sesuai  dan selesa.
  3. vitamin semulajadi adalah lebih aktif dari sehi biologi berbanding vitamin sintetik dan ia 42% lebih berbanding vitamin sintetik,.
bagaimana cara anda untuk mengenalpasti bahawa vitamin yg anda ambil adalh vitamin semulajadi dan bukan vitamin sintetik ???

melalui pembacaan pd label -huruf "I" bagi tiruan dan huruf "D" bagi semulajadi.
melalui kehadiran pd gel silika didalm bekas botol ubat itu.gel silika ini biasanya diletakkan didalm bungkusan kecil,yg akan diletakkan bersama2 vitamin didlamnya,serta ditulis "do not eat".berbanding vitamin semulajadi ia tidak memerlukan gel silika ini bersama2nya.
sudah semestinya ,jika anda membeli vitamin atau supplement dprd SHAKLEE,anda tidak perlu berasa bimbang  atau risau,ini adalah kerana vitamin yg dikeluarkan SHAKLEE adalah 100% semulajadi.(boleh rujuk :shakleefood supplement-A consumer report by editors of research institute for preventive health care).


sedikit perkongsian berita untuk renungan bersama==========,,,,,,,,
ada sebuah keratan akhbar sebulan yg lalu bertajuk"badan berketul nafsu pula lemah"....ia mengenai seorang ahli bina badan yg mengakui bahawa dia telah mengambil steroid jenis "testosterone".menurut beliau "keghairahan" mengambil ubt-ubatan mengandungi steroid jenis "testosterone" bg menambah kekuatan ketika           menjalani latihan angkat berat menyebabkan seorang ahli bina badan kini menderita lemah tenaga batin dan kerandut zakarnya turut mengecil,doktar memberitahu masalh lemah tenaga batin yg dialami nya berpunca dari pengambilan steroid testosterone berlebihan sejak 7tahun yg lalu,,,untuk berita lanjut anda sendiri boleh baca metro keluaran 15 september 2012.

jadi kesimpulannya yg dapt kita ketahui,,,
-berhati2lah dalam memilih vitamin@supplement .
-dapatkan nasihat drpd pakar sebelum anda mengambilnya.
-bukan kecantikkan shj penting tetapi kesihatan juga penting(umpama emas).
-sebagai pengguna yg bijak anda haruslah berhati2 dalm memilih vitamin@supplement yg sesuai untuk anda dan ahli keluarga anda,,,


sila hubungi sy untuk dapatkan konsultasi tentang vitamin@supplement yg paling tepat untuk anda,tips dan cara pengambilan yg betul bila anda membuat pembelian dari sy,,,,


CAL SY ATAU SMS 0129773915
ADD FACEBOOK SY http://www.facebook.com/ain.naina.9?ref=tn_tnmn
HARGA SPECIAL MENANTI ANDA,,,

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~