Pages

Monday 29 October 2012

MEMAHAMI PERWATAKKAN ANAK SEJAK BAYI

sifat unik watak bayi boleh dikesan sejak ia dilahirkan lagi.apabila watak itu terus diberi pengukuhan,ia menjadi sahsiah bayi itu apabila mereka dewasa.bayi yg baru lahir menunjukkan perbezaan dalam beberapa aspek misalnya sama ada dia seorang pemarah ataupun periang atau mudah  mahupun susah hendak menyesuaikan diri dgn sesuatu keadaan.



bayi yg mudah
==========
senang menerima dan mencuba sesuatu yg baru dan positif seperti tidur dgn tenang dan tidak terganggu pd waktu malam ,senang menyesuaikan diri pd tmpt baru.

bayi yg payah
==========
tingkah balas dan emosi berlawanan dgn bayi yg mudah .ini termasuk menunjuk reaksi menentang,tidak selesa,marah,atau menangis terhadap sesuatu benda.selain itu ,bayi akan menolak dan enggan mecuba sesuatu yg baru,sukar tidur dan mudah terganggu semasa tidur.

KEMAHIRAN KOMUNIKASI
ketika lahir,bayi sudah dapat mengeluarkan bunyi dalam bentuk tangisan.tangisan adalah normal yg menunjukkan bayi menggunakan organ.dalam masa satu hingga tiga hari dilahirkan ,bayi menangis antara satu hingga dua jam setengah jam sehari.sementara itu ,ketika berusia tiga bulan  pertama,70% bayi menangis kira2 dua setengah sehari.manakala bayi berusia lebih satu tahun ,bayi menangis satu jam sehari.bayi yg kurang menangis tidak semestinya tidak normal.

JENIS-JENIS TANGISAN BAYi

1-menangis lapar=kerap berlaku apabila bayi berkenaan lapar atau menunjukkan jenis menangis yg lain selepas lama menangis.
2-menangis marah=menangis secara kuat ,memaksa udara melalui peti suaranya.
3-menangis sakit=tidak meratap dan merengus,menangis dgn memegang nafasnya.
4-menangis kecewa=dua hingga tiga tangisan yg lama,tidak memegang nafasnya.

JENIS SENYUMAN DAN KETAWA BAYI
senyuman refleks
===========
wujud selepas kelahiran.kajian menunjukkan ia merupakan satu respons automatik drpd saraf pusat dan juga sebelum bayi berkenaan tidur.

senyuman sosial
===========
bayi tersenyum sebagai respons kpd sesiapa yg mereka lihat atau dgn tumpuan adalah kpd orang lain dan wujud dalam minggu ke-4 selepas kelahiran.

senyuman sosial terpilih
================
bayi akan senyum terhadap bunyi atau orang yg dikehendaki ,bermula dalam tiga setengah bulan.tumpuan kpd          orang lain dan perhubungan sosial.ketawa wujud pd bulan ke-4,semakin membesar semakin kerap ketawa dan lebih banyak perkara yg bayi akan ketawa.


dikredit by ain naina  

I LOVE BREASFEDDING

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~