Pages

Monday 10 June 2013

B COMPELX MENCEGAH KECACATAN TIUB SARAF (SPINA BIFIDA)

Assalammualaikum....alhamdulillah malam ni dapat ku kembali berblog setelah "bercuti" 3 hari bukan cuti-cuti malaysia pun tapi cuti-cuti kat rumah je hihi....ok malam ni nak cerita tentang kepentingan pengambilan asid folid ketika hamil ......pernah tengok pil asid folid yang biasa nurse bagi tu tiap kali buat medikal cek up tu?? haaa...antara sebab kenapa ibu hamil wajib mengambil asid folid adalah untuk mengelak penyakit ini....
APA ITU ASID FOLID ??
asid folid adalah salah satu vitamin kumpulan B .ia wujud secara semulajadi sebagai folat dalam kekacang,sayuran hijau seperti bayam,asparagus dan brokoli.

asid folid menolong mencegah kecacatan tiub saraf seperti spina bifida.spina bifida terjadi apabila pelindung yang menutupi korda spina bayi tidak menutup dengan sempurna,ini boleh menyebabkan kerosakkan saraf kekal.

pada 12 minggu yang pertama dalam kehamilan anda,otak dan sistem saraf bayi anda sedang membentuk dan berkembang pesat,oleh sebab itu adalah sangat penting untuk mengambil folik asid setiap hari pada masa itu.

dalam trimester kedua,iaitu dari minggu ke 13 kehamilan anda,anda boleh menghentikan pengambilan aisd folik  namun begitu jika anda mengambil asid folik sepanjang kehamilan anda ia tidak akan menjejaskan kesihatan anda atau bayi anda.

sebenarnya pengambilan asid folik disarankan  di ambil 3 bulan sebelum kita merancang untuk hamil dan diteruskan lagi sehingga trimester pertama.

seperti pesanan Dr.Hamid Arshat...

KENAPA PENTING SANGAT ASID FOLIK NI??
kecacatan tiub neural adalah sangat berkait rapat dengan kekurangan asid folid .memang ngeri kan jika benda yang boleh dicegah  tapi jika ibu mengabaikan pengambilan vitamin,risikonya adalah pada anak.
 ibu yang tidak mengambil asid folid berisiko 5 kali ganda untuk bayi yang dikandung kecacatan tiub neural berbanding mereka yang mengambilnya.

sebab itu di dalam set kehamilan shaklee ada vitamin B  com atau asid folid ....sy juga menggunakan set ni sejak dari hamil lagi....apa yang best sekali set ni suami juga boleh tumpang makan hihihi...
antara kelebihan jika anda memiliki set ini::
~kekal cergas dan bertenaga jika anda mengalami mabuk teruk.
~tiada lagi sakit pinggang atau krem kaki dengan ada nya ostematrik.
~memberi kesihatan yang optimum terutama jika anda ibu hamil yang mengalami anemia dengan adanya vitalea@multivitamin.
~omega membantu membentuk saraf otak janin dan pertumbuhannya.

jom tengok apa kata ibu yang mengamalkan set ni::

testimoni 1


testimoni 2

syukurlah dengan ada nya set banyak membantu proses kehamilan ibu  agar berjalan lancar..jom order dengan sy hari  ni untuk dapat best price !!!!!!!

pm/add fb:ain naina boleh terus chat dengan sy ..setiap pembelian akan mendapat konsultasi dari sy free je.....

like page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan harga best-best ....

emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com

sms/whatsapp:0129773915 


*segala testi/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~