Pages

Thursday 13 June 2013

BAHAYA KENCING KOTOR SEWAKTU HAMIL

Assalammualaikum......buat ibu-ibu yang sedang hamil pernah tak anda mengalami masalah kencing kotor? salah seorang cousin sy pernah mengalaminya..kata beliau sangat menyakitkan....alhamdulillah sepanjang kehamilan sy yang dulu tidak pernah mengalami masalah ini (cume HB low mujur ade vitalea shaklee ) hihi..
masalah kencing kotor sewaktu hamill di anggarkan berlaku di dalam hampir 30 % wanita hamil.kebanyakkannya mengalami gejala-gejala seperti sakit ketika kencing,sakitdi bahagian ari-ari,kerap membuang air kecil dan air kencing yang keluar sedikit sahaja.jika keadaan ini berlaki doktor akan melakukan:

~pemeiksaan air kencing di makmal untuk memastikan adanya "jangkitan" dalam sampel air kencing.ujian ini dikenali sebagai UFEME dan urine C&S.

~memberi antibiotik yang sesuai dengan keadaan puan yang sedang hamil.

~memberi ubat seperti ural untuk menukar PH air kencing ke tahap alkali.

untuk makluman ,masalah jangkitan air kencing mendatangkan komplikasi jika tidak dirawat dengan sebaik-baiknya. di antara kompilkasinya ialah :

~jangkitan merebak ke ginjal ibu hamil (pyelonephiritis).
~kuman akan merebak kepada bayi dalam kandungan dan boleh menyebabkan masalah kelahiran pramatang.

oleh yang demikian ,pastikan puan mengikuti nasihat yang doktor berikan.dalam masa yang sama,habiskan ubat-ubat yang diberi,tidak ketinggalan juga jangan lupa mengikuti rawatan susulan klinik antenatal sehinggalah puan selamat melahirkan bayi nanti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~