Pages

Monday 12 May 2014

PARABEN ITU APA?

Assalammualaikum... anda suka beli barang-barang alat solek?gincu? syampoo? tapi adakah semua itu BEBAS PARABEN? hm...... mmungkin ada yang tidak kisah,,,tapi kadang-kadang yang remeh itulah kita kene ambil tahu....

APA ITU PARABEN?

Apa itu Paraben?

Paraben merupakan sejenis bahan pengawet yang digunakan dalam pemprosesan membuat bahan-bahan kosmetik. Ia juga boleh didapati di dalam beberapa bahan makanan yang diproses selain bahan farmaseutikal (ubat-ubatan).

Di dalam hubungan di atas, pengawet Paraben memang terdapat di dalam kebanyakan produk kecantikan seperti deodoran, syampu, losen badan serta mandian.

Jika diteliti betul-betul pada label produk, ia boleh didapati dalam pelbagai bentuk seperti Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben atau E216.

Tugas utama pengawet Paraben adalah untuk membunuh dan mengelakkan pertumbuhan kuman. Oleh itu, ia juga boleh didapati di dalam banyak bahan makanan proses dan ubat-

ubatan.

3. Kajian saintifik

Beberapa penyelidikan mendapati, jenis-

jenis Paraben tertentu boleh merangsang tindak balas seperti estrogen iaitu, hormon wanita yang lemah.

Bagaimanapun, ia melibatkan kajian di makmal haiwan dan kultur tisu (pembiakan tisu).

Walau bagaimanapun, tiada kaitan secara langsung di antara kehadiran pengawet Paraben pada tisu kulit dengan pembentukan kanser payudara.

Kajian tersebut hanya menunjukkan kehadiran Paraben di tisu kulit tetapi tidak dapat dipastikan sumber yang jelas sama ada ia berpunca daripada sapuan atau semburan deodoran, atau produk-produk kecantikan yang lain.

Kajian lebih terperinci dan lanjut perlu dilakukan untuk menentukan kesahihan hubungan pengawet Paraben dan kanser payudara.

Justeru, apakah yang perlu anda lakukan?

Sebagai pengguna, kita mempunyai pilihan untuk mengguna pakai atau tidak deodoran mahupun produk-produk kecantikan yang berada di pasaran, yang menggunakan pengawet Paraben.

Bagi mereka yang berhati-hati bolehlah memakai produk kecantikan yang menggunakan pengawet semula jadi.



Artikel Penuh: SUMBER

Mengapa shaklee terbaik? kerana setiap produk yang dikeluarkan shaklee akan menjalani ujian klinikal..... memastikan tahap kebersihan dan semulajadinya sentiasa kekal....sebab itu moto shaklee :ALWAYS GREEN ..

ini adalah syampoo shaklee yang sy amalkan ..memang terbaik!!!! berminat boleh pm/sms/whatsapp sy :-)

jangan bimbang syampoo shaklee adalah FREE PARABEN ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~