Pages

Friday 23 May 2014

IBU HAMIL ADA MASALAH DARAH TINGGI

Assalammualaikum selamat sejahtera semua... apa khabar? buat yang bercuti hari ini selamat berhujung minggu...hmmm cuti mcm ni boleh lah pergi jooging kan...yelah kerja 5-6 hari seminggu kene ada masa untuk bersama keluarga jugakkan....bila keluarga sihat pasti hidup lebih bermakna.. betul tak?

ok kali ini nak share tentang masalah ibu hamil...selain dari menghadapi masalah kencing manis semasa hamil ..masalah darah tinggi juga berkemungkinan terjadi...

  

Darah tinggi (juga dikenali sebagai Hypertension) berpotensi terjadi kepada setiap wanita hamil dengan peratusan antara 10 hingga 15 peratus, di mana ia boleh dikategorikan sebagai agak tinggi.


Keadaan ini berlaku tidak kira sama ada di negara sedang membangun mahupun negara yang maju daripada aspek perubatannya.

Tekanan darah yang normal untuk orang yang tidak mengandung ialah 140 ke 90, tetapi bagi ibu mengandung tekanan yang normal ialah 110 ke 70 atau 120 ke 80...api sekiranya tekanan darah melebihi 140, sudah tentu ia dikategorikan sebagai tinggi.

Terdapat dua jenis nama yang diberikan kepada masalah tekanan darah tinggi bergantung bila ia berlaku:

1. Berlaku sebelum usia kandungan 20 minggu - ini dipanggil Essential Hypertension.
Ini mungkin berlaku kerana sebelum mengandung si ibu sudah mempunyai tekanan darah yang tinggi. Pemeriksaan terhadap pesakit akan dilakukan untuk melihat sama ada terdapat penyakit lain yang berkaitan buah pinggang atau sejarah perubatan keluarga yang sememangnya ada menghidap darah tinggi.
2. Berlaku selepas usia kandungan 20 minggu - ini dipanggil Gestational Hypertension. Inilah yang dikatakan tekanan darah tinggi semasa mengandung.

Kenapa Berlaku Darah Tinggi Ketika Hamil?

Darah tinggi terjadi kepada ibu mengandung kerana perubahan yang berlaku pada proses perkembangan uri.




“Perkembangan uri sangat penting semasa proses kehamilan. Di dalam uri terdapat banyak saluran darah. Tekanan darah berlaku apabila salur darah dalam uri (spiral arteri) tidak berkembang seperti yang sepatutnya (mengecut) dan menyebabkan darah tidak mengalir dengan sempurna”. 


Apa Risiko / komplikasi?

Ramai ibu yang mempunyai tekanan darah tinggi telah melahirkan anak dengan selamat. Namun ini tidak bermakna anda boleh biarkan masalah ini tanpa pemeriksaan doktor kerana keadaan ini boleh menyebabkan beberapa masalah atau komplikasi lain. Antaranya adalah:
Kurangnya aliran darah ke placenta. Ini mungkin menyebabkan kurangnya nutrisi dan oksigen pada bayi dalam kandungan. Perkembangan bayi mungkin akan menjadi perlahan dan kemungkinan terjadinya kelahiran bayi dengan berat badan yang rendah.
Satu masalah yang dikenali sebagai placental abruption, di mana plasenta dipisahkan dari rahim lebih awal dari masa yang sepatutnya. Ini juga, boleh melucutkan pengaliran nutrien dan oksigen pada baby. Gejala utama placental abruption adalah pendarahan yang banyak.
Kelahiran pramatang atau terpaksa mengeluarkan bayi dari kandungan sebelum waktu matang.
- Seperti yang diketahui jarang jangka hayat bayi dapat diteruskan sekiranya kandungan baru berusia 20 minggu.

- Setiap bayi yang lahir pramatang akan menghadapi banyak masalah. Katakan bayi terpaksa dilahirkan pada 28 minggu, bayi perlukan pengudaraan yang sempurna, perlu dimasukkan ke wad neo natal, penjagaan rapi dengan kos yang amat tinggi. Namun semua ni bergantung pada analisis doktor.

Dalam beberapa keadaan, tekanan darah tinggi semasa hamil boleh menjadi petunjuk kepada masalah preeclampsia. Keadaan ini boleh mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap organ si ibu seperti buah pinggang, hati dan otak. Jika preeclampsia berkembang dalam wanita hamil, si ibu boleh diserang sawan, dan ini biasanya dirujuk sebagai eclampsia.

Kaedah Perubatan?

Sekiranya tekanan darah tinggi boleh dikawal, maka doktor akan menasihatkan ibu berkenaan supaya meneruskan kandungan dengan pengawasan rapi.

Kawalan dibuat sendiri (tanpa ubat) atau doktor akan mulakan pengambilan ubat darah tinggi. 

Ibu hamil yang menghidap darah tinggi tidak perlu memilih makanan mereka kerana darah tinggi ini lain daripada darah tinggi yang biasanya dihidapi oleh orang yang tidak mengandung.

Pendek kata ia tidak ada kena mengena dengan darah tinggi yang disebabkan oleh makanan seperti pengambilan garam berlebihan.

Jika tahap darah tinggi ibu itu terlalu tinggi, mungkin doktor akan menyarankan bersalin awal dengan cara pembedahan Ceasarean kerana apabila tekanan darah terlalu tinggi, bahayanya adalah pada ibu.

Wanita hamil mengalami darah tinggi adalah disebabkan kehamilannya, uri dan bayi itu sendiri. Jadi sebaik sahaja bayi dilahirkan darah tinggi pada ibu mengandung itu akan turun kecuali ada faktor-faktor lain seperti usia si ibu yang sudah mencecah 40 tahun. 


Terdapat kes di mana selepas bersalin tekanan darah tinggi tersebut tidak hilang....mungkin kerana secara semula jadinya darah tinggi itu sudah memang ada dalam dirinya kerana faktor umur atau juga faktor-faktor lain dan bukan sebab mengandung.

Sebab itu sy mengamalkan set kehamilan shaklee... alhamdulillah sepanjang kehamilan sy tiada masalah .... antara vitamin yang boleh bantu ibu yang mengalami masalah di atas adalah omega guard shaklee dan ostematrik.


OMEGA GUARD SHAKLEE ~~~>>

Omega Guard iaitu minyak ikan Shaklee pula mencegah penyakit salur darah dan stroke. DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi, melincirkan salur darah dan membantu peredaran darah yang lancar. Oleh sebab itu ia membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan mengelak ketegangan leher atau sakit kepala. Omega juga merendahkan kolesterol, menghindar pembekuan darah di dalam badan, mengawal masalah obesiti dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

~~KHASIAT LAIN OMEGA 3 SEMASA KEHAMILAN~~

~>Sesuai utk mereka yg ada GDM ketika hamil kerana akan membantu menstabilkan gula dalam darah
~>Membantu mengawal tekanan darah
~>Mengawal dari kenaikan berat badan yg mendadak
~>Melembapkan kulit sbb ada sesetengah wanita yg ~>mengalami kekeringan kulit sepanjang kehamilan
~>Mengurangkan allergy pada bayi, jika ada sejarah dalam keluarga atau anak terdahulu yg ada asma atau ~>eczema boleh ambil omega sebagai langkah mengurangkan

~>Mengurangkan risiko utk kehamilan pramatang

OSTEMATRIK ~~>>

OsteMatrix pula membantu meringankan stres. Ia mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impluls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur yang lena, memperbaiki jantung berdebar, depresi, mood swing dan sakit kepala.


~SEKADAR INFO ~~
Asid lemak Omega-3 juta memiliki peranan yang sangat penting pada perkembangan otak janin. Pada tahun 1968, seorang ilmuwan Swedia, Lars Svennerholm menemukan DHA (dari Omega-3) adalah menyerupai asid lemak lemak yang terdapat dalam otak dan merupakan bahan asas penyusun sel otak. Dia juga menyimpulkan bahawa perkembangan sel otak janin sangat tergantung pada jumlah Omega-3 yang berasal dari ibunya, kerana janin belum dapat mengubah asam lemak tidak januh dalam tubuhnya sendiri.

Sebuah komiditi ahli yang dipimpin oleh Berthold Koletzko, M.D., Rumah Sakit Anak Dr. Von Hauner, Universitas Munich menyatakan bahawa wanita hamil dan menyusui harus mengambil setidaknya 200 mg DHA per hari. Mereka berpendapat wanita yang mengambil Omega-3 DHA lebih tinggi memiliki kehamilan lebih sihat, dengan berat bayi lahir yang lebih tinggi dan kehamilan prematur yang lebih sedikit. Pengambilan DHA juga dihubungkan dengan peningkatan kecerdasan anak dan perkembangan mata.


University of Western Australia meneliti 98 wanita hamil yang mengambil 4 gr suplemen Omega-3 dari ikan atau 4 gr olive oil (minyak zaitun) perhari selama 20 minggu masa kehamilan hingga bayi lahir. Setelah anak yang lahir berusia 2 tahun, dilakukan ujian untuk menilai perkembangannya. Anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3 juga memiliki nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan bertutur, lamanya waktu berbicara, serta jumlah kosa kata yang mereka miliki dibandingkan dengan anak yang ibunya mengambil Olive Oil. Profesor Susan Prescott yang memimpin penelitian tersebut menyebutkan suplemen Omega-3 yang diambil berterusan selama kehamilan sgt diperlukan dan banyak manfaatnya utk ibu dan juga bayi.

Nasihat sy dapatkan nasihat dari DR. ANDA terdahulu sebelum mengambil apa-apa supplement pun... 

Testimoni 1

testimoni 2

testimoni 3

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!!
=========================================
boleh juga PM/inbox sy.. 
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

pm/add fb:Ain naina boleh terus chat dengan sy .. setiap pembelian dari mamasihatbabyceria akan mendapat konsultasi percuma..

Like Page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini !!!

emelkan kepada:ainnaina1@gmail.com 

**segala testimoni/penulisan tentang produk yang di kongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit**


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~