Pages

Thursday 16 October 2014

CARA BETUL MENGOLAH COKLAT

Assalamualaikum... Saya memang suka coklat!!! sejak dari dulu... hmmmm tapi coklat ni tinggi kandungan gulanya.. jadi apa kata kita buat sendiri Coklat ni.. jom jommm...

Coklat sangat disukai oleh semua kalangan daripada kanak-kanak sampai orang dewasa.Apalagi menjelang hari raya atau sambutan hari-hari istimewa seperti sekarang ini,pelbagai bentuk kreatif coklat dibuat orang untuk dihadiahkan kepada seseorang yang dikasihinya.bagi anda yang mahu menggunakan coklat dalam hidangan ada beberapa tips dalam mengolah coklat yang diperlu diperhatikan....


~COKLAT MASAKAN~
Ketika mengolah coklat masakan (cookingcoklat) jangan terlalu banyak memegangnya kerana coklat cepat cair apabila terkena panas tangan.

~CENCANG COKLAT~
Letakkan potongan coklat di atas papan pemotong.semasa mencencang,pegang belakang pisau dengan tangan supaya coklat mudah dipotong.



~MENCAIRKAN COKLAT~

Cairkan coklat dengan (doubleboiler).potong kecil agar lebih cepat cair dan rata.letakkan dalam bekas lalu masukkan dalam periuk berisi air yang tidak terlalu panas ,agar rasa coklat tidak pahit,warna tetap berkilat dan aromanya harum.coklat harus terasa hangat di tangan.biarkan coklat cair tanpa dikacau-kacau .
inilah rupe spatula 


kacau hanya setelah coklat cair ,gunakan spatula kecil dari keluli tahan karat.dinginkan coklat pada suhu bilik,jangan dalam peti sejuk agar ia berkilat.jangan biarkan coklat cair sampai terkena air atau wap air(kecuali jika diisyaratkan dalam resepi)kerana coklat akan menjadi keras dan pudar warnanya.

~COKLAT PARUT~
Sebelum diparut,simpan coklat dan peralatan yang diperlukan dalam peti sejuk.ini dilakukan agar coklat tidak melekit ketika diparut atau disagat,agar tidak meleleh terkena panas tangan,lapisi coklat dengan kertas dan gunakan sendok untuk mengambil coklat parut.

**TIPS LAGI!!**

*Jika coklat berketul-ketul ,tambahkan satu hingga dua potongan kecil mentega putih atau minyak goreng .kacau hingga coklat licin semula.

*Suhu bahan lain yang akan dicampurkan harus sama dengan coklat cair,supaya coklat tidak rosak atau berketul.

*Coklat serbuk untuk minuman tidak boleh menggantikan coklat serbuk untuk kueh kerana coklat minuman lebih lembut dan lebih manis.**

**jangan takut gemuk makan coklat sebab lecithin dan herblax shaklee kan adooo... telan je habis terurai lelemak tuhh... nak order lecithin dan herblax tuh? senang je sms/whatsapp saya cepat2 0129773915 /0105332416 konsultasi percuma untuk anda yang membeli dari mamasihatbabyceria tau***

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~