Pages

Monday 20 October 2014

KENAPA KULIT MUDAH JADI KUSAM?

Assalamualaikum.. saya yakin ramai wanita,remaja tidak kira lelaki atau wanita mengalami masalah kulit kusam ni... 

~ANTARA PENYEBAB KULIT KUSAM~

1. Stress

Stress adalah salah satu gangguan psikologi yang sering menyerang siapa saja. Stress juga merupakan musuh besar dan dapat mempengaruhi penampilan baik secara fizikal mahupun mental. Stress dapat menyebabkan kelenjar dalam tubuh pengontrol emosi akan meningkat sehingga berpengaruh pada wajah mudah berjerawat, psoriasis (sejenis penyakit dimana kulit mengalami proses pergantian terlalu cepat), eczema (eksim), gatal-gatal juga bintik-bintik merah.

2. Diet yang tidak sehat dan kurang teratur

Jika program diet yang diterapkan dan dijalankan tidak teratur, tidak sehat dan tidak seimbang, tubuh akan kekurangan bekalan tenaga dan nutrisi yang penting bagi tubuh maupun wajah itu sendiri. Ada pula yang menjalankan program diet secara ketat, tubuh akan kekurangan asid lemak yang baik sehingga membuat kulit kehilangan kesegarannya. Bagi mereka yang mengalami masalah pemakanan atau eating disorder seperti  anoreksia atau bulimia akan kekurangan protein dan vitamin sehingga menyebabkan kulit menjadi kering dan mudah terkelupas.

3. Kesan sinar UV

Seharian bekerja diluar lapangan atau ruangan terbuka akan mempercepat perubahan pigmentasi kulit dan penuaan kulit, kemudian pada kulit wajah akan timbul titik atau noda hitam/cokelat.


4. Kurang rehat dan pola tidur tidak teratur.

Kurangnya waktu rehat dan tidur yang tidak teratur juga dapat mempengaruhi wajah terlihat lebih tegang dan wajah terlihat seperti tidak bersemangat dan kuyu. KUlit wajah memerlukan waktu rehat yang cukup untuk proses penggantian sel-sel kulit yang baru. Waktu tidur yang baik adalah dalam lingkungan 6-7 jam.

5. Suka minum alkohol

Minuman beralkohol akan membuat kulit kekurangan cairan, terlihat lebih kering dan cepat berkedut. Minuman seperti Anggur merah memang baik untuk kesehatan kulit, apabila diminum tidak lebih dari satu gelas.

6. Tidur yang cukup dan lena

Kekurangan waktu tidur akan membuat tubuh memproduksi hormon stress. Hormon stress yang dihasilkan akan menyebabkan munculnya jerawat, lingkaran hitam disekitar mata, membuat warna kulit terlihat lebih kusam, dan membengkak serta tubuh terasa kurang darah.

7. Merokok

Hormon estrogen pada wanita tidak mampu mengikat secara baik kesan dari kandungan rokok yang di hisap. Sebuah penelitian menyatakan bahwa wanita yang merokok akan kelihatan 10 tahun lebih tua berbanding usia aslinya. Rokok akan mengikat bakteria baik, darah merah dsb yang terkandung di dalam perut. Selain itu rokok juga akan menjadi kulit wajah kelihatan lebih kusam dan kotor, sehingga meninggalkan wajah dengan banyak flek atau noda hitam seperti jeragat.

8. Pola makan yang tidak teratur dan seimbang

Pemakanan yang sihat dan seimbang amat penting untuk kesihatan terutamanya kulit kita. Makanan yang lebih gula atau garam akan membuatkan kulit muka kusam dan tidak sihat.

9. Berat badan yang mudah naik turun

Perubahan mendadak pada kenaikan dan penurunan berat badan juga mengganggu kesihatan kulit. Perubahan berat badan menyebabkan kulit mudah berkedut dan kelihatan tua serta kusam.


10. Efek samping negatif dari penggunaan kosmetik.

OHHHH...tidak bagaimana nak cegah? takkan nak pakai alat solek sepanjang masa? 

OHH..tidakkk jangan anda tidak tahu..shaklee ada vitamin yang khusus untuk kulit sebegini....

Anda tahu tak? 
untuk mendapat vitamin C secukupnya anda perlu memakan 7 biji buah oren setiap hari... jika tidak mampu ambil sahaja 1 biji vitamin c shaklee persamaan dengan 7 biji oren setiP Hari... mudahkan?

~LAGI KELEBIHAN VITAMIN C UNTUK KULIT~

1~ Pelindungan Kulit - Vitamin C melindungi kulit kita dari radikal bebas yang terhasil kesan dari cahaya matahari, pencemaran dan merokok. Antioksida dalam Vitamin C melindungi kulit dari radiasi ultraungu dan kesan terdedah kepada cahaya matahari.

Vitamin C mengurangkan kesan sun burn disebabkan oleh radiasi ultra ungu dan seterusnya boleh menyebabkan barah kulit untuk jangka masa panjang.

2~ Penghasilan Kolagen - Kolagen adalah komponen hydroxyproline dan hydroxylysine, 2 elemen untuk mengikat molekul yang menghasilkan kolagen. Ia menyebabkan kulit jadi gebu dan warna tona pada muka. Kekurangan kolagen menyebabkan kulit kusam dan tidak bermaya. Kolagen melembapkan kulit dari dalam dan mengurangkan kedutan dan tanda penuaan. 

3~ Penyembuhan luka - Kulit yang kering mengelupas mudah terluka. Badan menggunakan Vitamin C untuk menggantikan tisu yang rosak sekaligus menyembuhkan luka dengan lebih cepat. Luka yang lambat sembuh adalah tanda kekurangan Vitamin C. Vitamin C meningkatkan keanjalan kulit dan mempercepatkan tisu terbentuk bagi penyembuhan yang cepat. 

4~ Melindungi perubahan pada kulit - Vitamin C melindungi DNA dari tindakbalas fotokimia yang menyebabkan tumor, perubahan warna kulit dan beberapa jenis barah kulit. Ia juga mengelakkan penghasilan Pyrimidine dimers yang menjadi punca utama penghasilan melanoma(masalah kulit).


Vitamin C juga mencerahkan kulit dari masalah jeragat dan tompok-tompok penuaan, membantu kelihatan lebih muda dan kulit lebih lembut.

Testimoni 1

testimoni 2

Alhamdulillah.. best sangat vitamin C ni... boleh tahan sampai 4-6 bulan... jimat sangat!!!

✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸✸
***✆ BERMINAT? Sila Sms/Whatsupp ke 012-9773915 SEKARANG JUGA!!! =========================================
boleh juga PM/inbox sy..Ain naina
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan

✔ Terbukti Berkesan

Jemput like page:MAMA sihat baby ceria untuk informasi terkini dan harga best!!!

Boleh EMelkan kepada:ainnaina1@gmail.com


**segala testimoni/penulisan tentang produk yang di kongsi di sini bukanlah bertujuan merawat,menyembuh atau mendiagnos apa jua penyakit**

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~