Pages

Saturday 13 September 2014

TIPS MENJADIKAN ANAK SOLEH DAN SOLEHAH

Assalamualaikum..... 

Salah satu amal yang tidak pernah terputus pahalanya sekalipun kita telah meninggalkan dunia ini adalah “anak yang soleh/solehah”. Doa anak yang soleh juga merupakan salah satu doa yang Insya Allah dikabulkan oleh-Nya. Bagaimana cara untuk mendidik anak kita menjadi anak yang sholeh? 


Tips mendidik anak menjadi anak yang soleh.
------------------------------------------------------------

✔ Biasakan anak kita bangun pada waktu subuh. Contoh: sejak usia kecil, ajaklah ia solat subuh bersama atau berjamaah di masjid.

✔ Berikan ia lingkungan pergaulan dan pendidikan secara islam. Contoh: sejak kecil hantar anak kita belajar mengaji Al-Quran. 

✔ Berikan teladan yang baik. Contoh: jangan hanya menyuruh ia belajar mengaji atau solat, namun kita sendiri tidak melakukannya.

✔ Ajak anak kita untuk pergi masijd bersama kita secara rutin. 

✔ Perkenalkan dan ajarkan batasan aurat sejak kecil. Contoh: jika sejak kecil kita biasakan anak perempuan kita menggunakan tudung, bila dah dewasa ia akan merasa tidak selesa jika memperlihatkan auratnya.

✔ Biasakan anak kita untuk selalu membawa perlengkapan solat, terutama untuk anak perempuan.

✔ Minimalkan anak kita dalam mendengar muzik-muzik non-islam. Sebaliknya, maksimakan anak kita untuk mendengar ayat-ayat Al-Qur’an atau nasyid.

✔ Buatlah jadual menonton TV dan teman anak ketika menonton. Jauhkan anak dari melihat cerita yang tidak mengandung unsur pendidikan, seperti: drama sinetron, film seram dan lain-lain.


✔ Ajarkan nilai-nilai Islam secara langsung. Sampaikan nilai-nilai Islam yang kita kuasai kepada anak kita. Akan lebih baik jika dalam bentuk cerita yang menarik.

✔ Jadilah sahabat setia baginya. Jadikan ia selesa untuk menjadikan kita tempat panduan yang utama sehingga kita akan selalu mengetahui masalahnya.


Lakukan semua tips di atas dengan bijak, sabar dan istiqomah. Jangan pernah menggunakan kekerasan dan hindari sikap emosional yang dapat membuatnya sakit hati.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~