Pages

Monday 4 March 2013

KENAPA SEMASA HAMIL KERAP RASA NAK KENCING??

Assalammualaikum...mengupas mengenai tajuk malam ni kenapa semasa hamil kerap kencing? bagi ibu yang pernah mengalami saat kehamilan anda pasti tahu jawapannya kan? :).......

kerap membuang air kecil adalah ciri-ciri utama kehamilan.ini biasa berlaku terutamanya dalam trimester pertama dan ketiga.malah ia merupakan salah satu daripada tanda-tanda kehamilan yang biasa.ia adalah sebahagian daripada perubahan hormon yang berlaku dalam badan anda.

apabila bayi dalam kandungan anda semakin membesar,badan anda akan mengeluarkan lebih banyak air kencing,tetapi pundi kencing anda pula semakin mengecut.oleh itu walaupun pundi kencing anda kosong ,tekanan yang diterimanya akan membuatkan anda merasa ia penuh.anda akan mengalami perkara ini terutamanya pada hujung kehamilan apabila kepala bayi sudah turun dan bersedia untuk lahir.

anda juga  mungkin mempunyai masalah mengosongkan pundi kencing ,menyebabkan anda terpaksa  pergi ke tandas berulang kali.

jangan pula ibu mengurangkan pengambilan air seharian kerana air amat penting buat tubuh ibu hamil.

masalah ini akan berkurangan tidak lama selepas bayi anda dilahirkan.dalam tempoh beberapa hari selepas melahirkan,anda akan mengeluarkan lebih banyak air kencing dan lebih kerap .ketika ini badan anda sedang membuang segala cecair tambahan yang terkandung dalam sistem darah anda semasa hamil.


bagi ibu-ibu hamil atau di dalam pantang yang tidak ingin sembelit terjadi sy syorkan anda minum air banyak dan jangan lupa mengambil ostematrik vitamin terbaik buat anda!!!!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAHSIA WANITA DI SINI~~

RAHSIA WANITA DI SINI~~